Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frede Scheye
Krøllet sag fra grusgrav (Læst 533 gange) Postet d. 05-07-16 kl. 16:19
Søndag d. 3. juli fandt jeg de her svampe på en gruset skrænt i Rettestrup Grusgrav.

Sporer glatte, elliptiske 9,5-10x5,5-6µ, svagt gullige i mikroskopet, sporekast hvidligt.

Jeg kan ikke fange nogen speciel lugt, og smag er der heller ikke rigtig noget af.

Har kigget på noget Clitocybe uden at finde et godt match, så jeg er jo nok på vildspor?

Ka'' I hjælpe mig videre?

Krøllet sag fra grusgrav (Søndag d. 3. juli fandt jeg de her svampe på en gruset skrænt i Rettestrup Grusgrav.
Sporer glatte,)
Frede Scheye har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 05-07-16 kl. 17:33. Emne: Krøllet sag fra grusgrav
Jeg skyder på at vi er omkring Infundibulicybe glareosa, men den har mindre sporer. Lugt ved gennemskæring?, reaktion på hatten med ca. 10% KOH, hvordan er sporeformen, og hathudspigmenteringen? - Jeg skyder på at Thomas (TL) eller jeg har en chance for at nå i mål med det tørrede mat. (helst med flere oplysninger), hvis du lægger den på atlas.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#2 Kommentar postet d. 05-07-16 kl. 21:15. Emne: Krøllet sag fra grusgrav
Hej Torbjørn

Tak for vejledningen.

Et udsnit af sporer har jeg her, sporemål er baseret på de store (modne?) sporer.

Der er kun ganske svag reaktion på hathuden (exsic.) med KOH ca. 10%, nok mest af fugten.

Jeg har ikke registreret nogen særlig lugt ved brud/gennemskæring.

Pigmenteringen kigger jeg på i morgen.

Ludwigs beskrivelse af voksested for Clitocybe/Infundibulicybe glareosa rammer fint, skrænten er en spredt bevokset, ret tør sag, med en enkelt lille Fyr (med en Kornet Slimrørhat), lidt Birk, lidt mos og nogle blandede urter, bl.a. Pimpinelle.

Frede

Krøllet sag fra grusgrav (Hej Torbjørn
Tak for vejledningen.
Et udsnit af sporer har jeg her, sporemål er baseret på de stor)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 05-07-16 kl. 21:27. Emne: Krøllet sag fra grusgrav
Sporerne skal være dråbeformede, og udtrukne ved apiculus hos glareosa, det ser jeg ikke her. Jeg plejer at måle sporerne fra stoktoppen eller fra hatten (i det sidste tilfælde kan der godt nok være fremmede sporer til stede). Dine er både klart større og bredere end hos glareosa så jeg tror ikke rigtig på den. Vi har dog noget andet underligt som ligner glareosa, men ikke er det.

Prøv også atlas og lad os lægge hovederne i blød sammen med TL. Ellers må vi finde en ekstern livline

Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#4 Kommentar postet d. 08-07-16 kl. 12:41. Emne: Krøllet sag fra grusgrav
Sporerne er taget fra sporekast lavet på et dækglas, det lykkedes ikke at få et godt præparat fra hat eller stoktop.

Jeg har nu kigget på hathyfer, der viser tydelig inkrustrering.

Ved brug af Atlas-nøglen kan jeg kun komme frem til den sjældne Svedje-tragthat (Clitocybe sinopica), og jeg synes at beskrivelsen af arten, både i Funga Nordica og hos Ludwig, passer meget godt, -dog bortset fra at jeg ikke kan bekræfte mellugten... Det kan meget vel skyldes mangler ved mit organ

De kraftige hvide rhizomorfer og fortykkelsen af foden, samt sporeform og -størrelse synes jeg ser rigtig ud.

Anne Storgaard har et billede af arten på atlas, så jeg tror vi har den i mål -eller i alle fald særdeles tæt på mål.

Jeg lægger den på Atlas som sådan, så må vi se om TL er enig.

Vh

Frede

Krøllet sag fra grusgrav (Sporerne er taget fra sporekast lavet på et dækglas, det lykkedes ikke at få et godt præparat fra ha)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 08-07-16 kl. 14:07. Emne: Krøllet sag fra grusgrav
Spændende Frede, jeg har ingen indvendinger udover den manglende lugt, men da vi før har godkendt et fund uden lugtangivelse på atlas. Mine eneste fund er fra 1976-1977 med meget tydelig mellugt. Tror du området var tidligere brændt eller hvad?! vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#6 Kommentar postet d. 08-07-16 kl. 20:49. Emne: Krøllet sag fra grusgrav
Der har måske været brændt noget kvas af ved foden af bakken engang, men ved nærmere eftersyn er der flere frl spredt over toppen af bakken, nogle under store Fyrretræer, som ikke har synlige brandspor, og heller ikke er opstammet, så grenene er helt nede i jordplan.

Ludwig beskriver voksesteder som lyse, nøgne tørre til jævnt fugtige steder som vejkanter, åbne flader med rent sand, på ler- eller kalkholdig jord, på gamle brandpletter og ofte under nåletræer, så umiddelbart er den ikke så kræsen endda.

Martin Vestergaard har i 2014 et fund af samme art mindre end 150m fra mit fundsted - se linket HER

Der er en lugt ved svampen, jeg kan føle det i næsen, men ikke registrere den som mellugt med sikkerhed. Jeg har jo også svært ved at erkende lugten ved Vårmusseron...

Mit fund hedder FS2016-9167045 på Svampeatlas.

Her et af de over 20 halvgamle frl fra i dag.

Vh Frede

Krøllet sag fra grusgrav (Der har måske været brændt noget kvas af ved foden af bakken engang, men ved nærmere eftersyn er der)
Foto: Svedje-tragthat (Clitocybe sinopica)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 08-07-16 kl. 20:54. Emne: Krøllet sag fra grusgrav
Flot Frede, jeg er helt overbevist om at du har ret. Gem gerne materialet til TL eller mig, jeg har ingen betænkelighed ved at underskrive din bestemmelse mere Torbjørn

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#8 Kommentar postet d. 08-07-16 kl. 21:01. Emne: Krøllet sag fra grusgrav
Imponerende og spændende , Frede (og Torbjørn)

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator