Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bjarne Nielsen
her er jeg i øjeblikket på bar bund (Læst 394 gange) Postet d. 14-07-16 kl. 19:54
set i dag Mølholm Aalborg,..der stod 3 klynger i linje på ca 15m lang strækning,.mener ikke at have set dem før.

Vh.Bjarne

her er jeg i øjeblikket på bar bund (set i dag Mølholm Aalborg,..der stod 3 klynger i linje på ca 15m lang strækning,.mener ikke at have )
Bjarne Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (893 x 1000)
Besvar | Kommentér

Bjarne Nielsen
#1 Kommentar postet d. 14-07-16 kl. 19:54. Emne: her er jeg i øjeblikket på bar bund
nr 2

her er jeg i øjeblikket på bar bund (nr 2)
Klik på billedet for original størrelse (980 x 1000)
Besvar | Kommentér

Bjarne Nielsen
#2 Kommentar postet d. 14-07-16 kl. 19:55. Emne: her er jeg i øjeblikket på bar bund
nr3

her er jeg i øjeblikket på bar bund (nr3)
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 883)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 14-07-16 kl. 19:57. Emne: her er jeg i øjeblikket på bar bund
Hej Bjarne

Den art er skam med i Nye Nordiske Flora. Man skal bare finde ud af i hvilken familie, den hører til. For tiden.

Og dette er et større problem, for netop den familie er blevet splittet op i omkring tre familier i Ny Dansk Flora.

Sikkert korrekt gjort, men det giver roderi i god gammeldaws dansk plantebestemmelse.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen

Svaraktivitet:

(888)
#4 Svar postet d. 14-07-16 kl. 20:10. Emne: her er jeg i øjeblikket på bar bund
Det er Prikbladet fredløs, Lysimachia punctata. Blomster forholds vis kortstilkede, sider i bladkransene og blomsterne er orange-brune i midten.

Mvh. Jørgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bjarne Nielsen
#5 Kommentar postet d. 14-07-16 kl. 20:11. Emne: her er jeg i øjeblikket på bar bund
Det er det der er mit problem Henry,.jeg ved ikke hvordan man

bestemmer familietilhørsforholdet,.jeg synes den minder om noget kongelys af en slags,..men jeg er heller ikke færdig med min gennemgang endnu,

Vh Bjarne

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 14-07-16 kl. 20:21. Emne: her er jeg i øjeblikket på bar bund
Jeg plejer at bede om bladbilleder, når der skal bestemmes plantearter her på F&N.

Men når vi skal bestemme planteslægter og plantefamilier, så skal der kigges dybt ind i blomsterne. Og vi skal ikke bare tælle antallet af de forskellige sexorganer. Der skal osse undersøges, hvorledes frugtknuden er opbygget - altså indvendigt. Lup og skalpel nødvendige. Samt deltagelse i flere semesterkurser for bare at komme ordentligt igang.

Desuden to sommersæsoner tilbragt på artsrige grøftekanter. Hvilket kan være meget svært at fremskaffe i dette årtusind.

trist hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen
#7 Kommentar postet d. 14-07-16 kl. 20:36. Emne: her er jeg i øjeblikket på bar bund
Hej Henry.

Dit svar #3 gør mig noget forvirret. jeg går ud fra at vi er i Kodriverfamilien, hvilke familier skulde være skilt ud fra Kodriverfamilien i Ny dansk flora, som er hvilken? Er det Dansk flora 2. udgave. Jeg kan se at der er en sammen lægning af slægter i Atlas flora Danica, Hvor Anagallis, Trientalis og Glaux er blevet ført til Lysimachia.

Mvh. Jørgen

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#8 Kommentar postet d. 14-07-16 kl. 21:06. Emne: her er jeg i øjeblikket på bar bund
Hej Jørgen

Husker jeg forkert? Jeg har ikke den flora tilgængelig - før i morgen aften.

Arten Samel er da vel kommet i en familie for sig selv? Og resten af den gamle Kodriverfamilie er delt op i to. Hvoraf den ene stort set kun består af slægten Lysimachia i yderst bred forstand. Men præcis hvordan - det kan jeg ikke huske uden at slå op. Derfor skrev jeg "omkring tre familier".

Hvem slår op og retter mig. Og redder Jørgen.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(3943)
#9 Svar postet d. 14-07-16 kl. 21:20. Emne: her er jeg i øjeblikket på bar bund
Jeg kan kun hjælpe med Almindelig Fredløs fra aftenturen i Øksedals idyl

her er jeg i øjeblikket på bar bund (Jeg kan kun hjælpe med Almindelig Fredløs fra aftenturen i Øksedals idyl
:-))
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator