Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birgit Knudsen
Kan Børstehåret brombær bekræftes? (Læst 504 gange) Postet d. 15-07-16 kl. 19:30
Skatskov nord for Aalestrup 13. juli.

Den er godt nok mere håret end hvad jeg tidligere har set, men jeg kan heller ikke finde andre der kan passe.

Under gran langs skovvej.

Kan Børstehåret brombær bekræftes? (Skatskov nord for Aalestrup 13. juli.

Den er godt nok mere håret end hvad jeg tidligere har set, )
Birgit Knudsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#1 Kommentar postet d. 15-07-16 kl. 19:31. Emne: Kan Børstehåret brombær bekræftes?
....

Kan Børstehåret brombær bekræftes? (....)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#2 Kommentar postet d. 15-07-16 kl. 19:33. Emne: Kan Børstehåret brombær bekræftes?
..bladene glatte på oversiden og tæt filtede på undersiden..

Kan Børstehåret brombær bekræftes? (..bladene glatte på oversiden og tæt filtede på undersiden..)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#3 Kommentar postet d. 15-07-16 kl. 19:34. Emne: Kan Børstehåret brombær bekræftes?
...

Kan Børstehåret brombær bekræftes? (...)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#4 Kommentar postet d. 15-07-16 kl. 19:35. Emne: Kan Børstehåret brombær bekræftes?
..

Kan Børstehåret brombær bekræftes? (..)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#5 Kommentar postet d. 15-07-16 kl. 19:37. Emne: Kan Børstehåret brombær bekræftes?
.

Kan Børstehåret brombær bekræftes? (.)
Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#6 Kommentar postet d. 15-07-16 kl. 20:54. Emne: Kan Børstehåret brombær bekræftes?
Nå, jeg så alligevel dine Brombær-fotos og blev fanget - - -

Jeg har ikke mit Brombær-herbarium længere, så jeg kan ikke sammenligne.

Jeg synes nu ikke rigtig, at Børstehåret B. passer i bladform, om det nu skyldes, at den gror mørkere end normalt. Endesmåbladet har en længere spids hos radula.

Som du skriver, er behåringen på årsskud-stænglen altså også tættere end hos radu.. -- øh Børstehåret B. For det var vel behåringen på stænglen (og ikke på bladet), du mente ?

Der er en sjælden nordvestjysk art, der hedder R. dasyphyllus (det danske navn kender jeg ikke). Den kunne det godt være. Men A. Pedersen sammenligner den ikke med radula, mærkeligt nok.

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1450)
#7 Svar postet d. 15-07-16 kl. 21:37. Emne: Kan Børstehåret brombær bekræftes?
Vi er ovre i noget hasselbrombær tror jeg. Den har så vidt jeg kan se også smalt lancetformede akselblade.

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#8 Kommentar postet d. 15-07-16 kl. 22:05. Emne: Kan Børstehåret brombær bekræftes?
Jeg stemmer nu for sect. Rubus : stænglen er rød, selv inde under Gran, og bladene er for regelmæssige. Men måske har Birgit et foto af bladstilken, set ovenfra ?

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#9 Kommentar postet d. 16-07-16 kl. 09:59. Emne: Kan Børstehåret brombær bekræftes?
Rubus dasyphyllus hedder Tykbladet brombær på dansk og det er lige hvad den her er så jeg tror du har ramt rigtigt, Hans endnu engang.

Når jeg læser i ''Nordiske brombær'' kan jeg også få det meste til at stemme. Det eneste er at blomsterstandens torne er tegnet så rette - det synes jeg ikke ''mine'' er. Men jeg vil ta´ ud og kigge den lidt nærmere efter.

Og jo - det var årsskud-stilken jeg mente når jeg skrev den var håret. Det var også det som forvirrede mig i forhold til R. radula, for ved den plejer der at være plads til at få fingeren ned og mærke at den kradser - men det var der slet ikke her

Tusind, tusind tak for at hjælpe den i land for mig Hans

Der kommer lige et billede af et endesmåblad fra den jeg havde med hjem - det passer jo meget godt med illustrationen i ''Nordiske brombær''

Kan Børstehåret brombær bekræftes? (Rubus dasyphyllus hedder Tykbladet brombær på dansk :) :) og det er lige hvad den her er :) :) så je)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator