Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birthe Havmøller
Sort kalksten med hvide krystaller - fossil eller hvad?! (Læst 2097 gange) Postet d. 18-07-16 kl. 08:19
Jeg har været en tur på Endelave og en af strandene har jeg fundet en sort kalksten med et 2,8 - 5cm bredt bånd tværs igennem stenen med små hvide krystaller. På stenen i kanten af båndet er der enkelte huller lavet af boreorme. Hvad har jeg fundet?

Sort kalksten med hvide krystaller - fossil eller hvad?! (Jeg har været en tur på Endelave og en af strandene har jeg fundet en sort kalksten med et 2,8 - 5cm)
Foto: Foto af Birthe Havmøller
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Birthe Havmøller
#1 Kommentar postet d. 18-07-16 kl. 08:22. Emne: Sort kalksten med hvide krystaller - fossil eller hvad?!
Jeg tilføjer lige et nærbillede fra stenens ''bagside''.

Sort kalksten med hvide krystaller - fossil eller hvad?! (Jeg tilføjer lige et nærbillede fra stenens
Foto: Foto af Birthe Havmøller
Klik på billedet for original størrelse (800 x 558)
Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#2 Svar postet d. 21-07-16 kl. 11:43. Emne: Sort kalksten med hvide krystaller - fossil eller hvad?!
Hej Birthe

Det du har fundet er rester af søliljestilke de er meget små så det er fra de yderste led af søliljen og der har været mange for at lave sådan et tæt lag. Er stenen flint ?

så er alderen 65 mill år.

Vedlagte foto: Bourgueticrinus sp fra skrivekridtet maastrichien 45mm (blokken)

Din kunne være tilsvarende

Hilsen Henrik

Sort kalksten med hvide krystaller - fossil eller hvad?! (Hej Birthe

Det du har fundet er rester af søliljestilke  de er meget små så det er fra de yderste)
Henrik Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Birthe Havmøller
#3 Kommentar postet d. 22-07-16 kl. 10:32. Emne: Sort kalksten med hvide krystaller - fossil eller hvad?!
Hej Henrik

Tak for det fine bud på hvad jeg har fundet. Jeg er med på at det nok er forstenede søliljespidser (og ej stilke, for dem kender jeg godt og de er meget større).

Det er en kalksten. Den er sort (eller koksgrå) og meget ensartet sort på begge sider, så der er vist ikke tale om at det er en grå kalksten som har fået patina af at ligge i noget sort bundslam (i nogle hundrede år...). Så den er nok ikke fra kridttiden. Det er heller ikke en danskekalk, og der går for lang tid i mellem at jeg er oppe på strandene ved Limfjorden, hvor der er masser af cementsten til at jeg er helt sikker kan sige, at det er en cementsten.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator