Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Pinstrup
Hvilken dyndflue ? (Læst 323 gange) Postet d. 18-07-16 kl. 21:47
Søhale, Rørbæk Sø, 18.7.2016.

Billedet er ikke det allerbedste, men måske kan det trods alt lade sig gøre at sætte navn på denne dyndflue hun.

Hvilken dyndflue ? (Søhale, Rørbæk Sø, 18.7.2016.
Billedet er ikke det allerbedste, men måske kan det trods alt lade si)
Hans Pinstrup har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (655 x 600)
Besvar | Kommentér

Lars Bjarne Nielsen

Svaraktivitet:

(3)
#1 Svar postet d. 18-07-16 kl. 22:08. Emne: Hvilken dyndflue ?
Har du udelukket Droneflue?

mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Hans Pinstrup
#2 Kommentar postet d. 18-07-16 kl. 22:36. Emne: Hvilken dyndflue ?
Hej Lars.

Indtil videre har jeg ikke udelukket noget, og der arbejdes videre med sagen.

Tak for input.

Venlig hilsen

Hans

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen

Svaraktivitet:

(2069)
#3 Svar postet d. 19-07-16 kl. 00:35. Emne: Hvilken dyndflue ?
Droneflue har mørke ben og har ikke hvide bagkanter på bagkroppens led.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(523)
#4 Svar postet d. 19-07-16 kl. 01:08. Emne: Hvilken dyndflue ?
Det kan være, at mine ord bliver gjort til skamme om lidt. Men alligevel, for god ordens skyld, Hans: jeg er bange for, at billedet viser for få af de afgørende træk til, at det er muligt at identificere dyret med sikkerhed. Hos dyndfluer vil man foruden bagkroppens udseende eksempelvis gerne kunne se: ansigtet forfra (ansigtsstribe?), antennebørsten (kort- eller langhåret/fjergrenet?), øjnene (i nogenlunde skarp gengivelse! - er der behåring i båndform?), benfarver og øvrigt udseende for alle tre benpar, vinger (klare eller med mørke bånd? Vingemærkets udseende). Af det her nævnte er det kun det sidste, vingerne, der er så nogenlunde til at se på dit billede, og derfor tvivler jeg på, at nogen kan bestemme dyret helt til art.

For alle slags fluer (ikke kun dyndfluer) kan man som en tommelfingerregel sige, at det helt ideelle er at sikre sig gode billeder fra 3 vinkler: lige ovenfra, fra siden, og direkte forfra. Det er selvfølgelig ikke altid muligt i praksis, og sommetider går det jo også endda. Men det er altid godt at vide, hvad man bør stræbe imod.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Bjarne Nielsen

Svaraktivitet:

(3)
#5 Svar postet d. 19-07-16 kl. 08:33. Emne: Hvilken dyndflue ?
Men med lyse ben, hvide bagkanter på haleleddene, kort vingemærke og den kileformede gule tegning på bagkroppen, må feltet vel kunne snævres ind, eller?

mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Hans Pinstrup
#6 Kommentar postet d. 19-07-16 kl. 09:00. Emne: Hvilken dyndflue ?
Hej Elisabeth.

Jeg fik kun dette ene billede, og det anede mig, at det ville være lidt af en udfordring at få navngivet den. Men: hvo intet vover, intet vinder.

Jeg lader tråden være åben et stykke tid endnu.

Venlig hilsen Hans

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#7 Kommentar postet d. 19-07-16 kl. 13:10. Emne: Hvilken dyndflue ?
Bare en løs kommentar til Lars: Joo-oh, indsnævres og indsnævres... Nu findes der mig bekendt en hel del dyndfluer med den slags gule "kile"-pletter på bagkroppen, en hel del dyndfluer med hvide bagkanter på bagkropsleddene, og en hel del med kort vingemærke, så der bliver næppe tale om nogen MENINGSFULD indsnævring ad den vej. Egentlig var det, der drev mig til tasterne lige nu, også mest din bemærkning om, at fluen her bl.a. har "lyse ben". Jeg synes, det illustrerer noget af, hvad problemerne i den aktuelle sammenhæng drejer sig om. Nemlig at der for artsbestemmelse kræves en væsentligt større præcision og detaljeringsgrad end den konstatering, at der altså er noget lyst at se på dele af nogle af benparrene (og lidt sort på det inderste af lårene). De tre benpar har tit lidt forskellig farvetegning hos dyndfluer, og ofte er farven på hhv. for- og bagfødder samt skinneben af væsentlig betydning. På Hans'' billede ser jeg ikke en eneste fod overhovedet og også kun den allermest diffuse antydning af skinneben. Der ses simpelthen ikke tilstrækkeligt af de afgørende kendetegn til, at det (i det mindste for de fleste almindelige dødelige, halvstuderede røvere som mig selv) er muligt at nå frem til et fornuftigt bud på ID.

Hvilket altsammen bestemt ikke skal forstås som nogen kritik af dig eller dit billede som sådan, Hans. "Hvo intet vover, intet vinder" er jo så sandt, som det er sagt - og med dyregrupper, som man måske ikke LIGE har dybtgående kendskab til og fuldt overblik over i forvejen, er man jo NØDT til at prøve sig frem m.h.t., hvad der egentlig skal til af informationer, for at det kan lykkes at nå til sikker ID på artsniveau. Det her er også bare et forsøg på at hjælpe dig lidt videre i den retning ved at fortælle dig noget om, hvad der så i de fleste tilfælde SKAL til. Måske skal jeg lige understrege, at jeg selv bestemt ikke er "ekspert" i nogen form for fluer!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator