Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Rødemende Fluesvamp - er den værd at spise? (Læst 719 gange) Postet d. 20-07-16 kl. 10:36
Der er utrolige mængder af dem derude i disse dage. Den er spiselig, men har den kulinarisk værdi? - Er den værd at spise? - Eller bare en fyldsvamp?

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(5)
#1 Svar postet d. 30-07-16 kl. 16:08. Emne: Rødemende Fluesvamp - er den værd at spise?
Jeg har mødt folk i skoven som synes den har en kraftig smag! personligt spiser jeg den få gange om året, hvis der ikke er andet.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#2 Kommentar postet d. 07-10-16 kl. 10:18. Emne: Rødemende Fluesvamp - er den værd at spise?
Hvis man ser bort fra at den meget ofte er befængt med larver ... er det en god spisesvamp, i hvert fald som ung. Jeg tager kun meget unge eksemplarer, helst tennisboldstore faste svampe der lige er kommet op af jorden, og hvor hinden stadig dækker lamellerne.

Her skal man naturligvis passe på forveksling med den giftige panter-fluesvamp, især da striberne på ringen (svøbet omkring lamellerne) ikke ses tydeligt på unge eksemplarer. De skal rødme tydeliget, og tjek striberne på ringen af eventuelle ældre eksemplarer i nærheden.

Ristet i smør, evt med løg og godt med salt, smager de fremragende af stegte kartofler med lidt champignon aroma, lidt purløg og et skvæt citron skader heller ikke.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator