Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. november 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Hofset
Et lille brunt dyr (Læst 1665 gange) Postet d. 23-07-16 kl. 22:30
Et lille brunt dyr løb rundt om hushjørnet idag ! Jeg gættede på en brud, men er den ikke nataktiv ? Den var for lille til at være en kat og var absolut ikke en rotte. Vi har tidligere haft mår på loftet, men den er jo også natdyr. Hvad tror I ?

M.v.h.

Kirsten

PS: Observeret på Fyn, Egemosedam - 4 km nord for Glamsbjerg

Besvar | Kommentér

Michael Winther

Svaraktivitet:

(17)
#1 Svar postet d. 23-07-16 kl. 22:37. Emne: Et lille brunt dyr
Brud er meget lille. Men kan sagtens være dagaktiv. Jeg har observeret den flere gange midt på dagen.

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#2 Svar postet d. 24-07-16 kl. 09:37. Emne: Et lille brunt dyr
Både brud og lækat er ofte dagaktive, husmår sjældnere. Lækatten har sort halespids og bruden er på størrelse med en stor mus med kort hale uden sort halespids. Håber det hjælper lidt. Det er kke nemt at nå at tage billeder af sådanne fyre.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#3 Kommentar postet d. 24-07-16 kl. 19:12. Emne: Et lille brunt dyr
Det er godt nok svært ud fra det du beskriver. Størrelsesforskel der vil noget

Brud er på størrelse med en rotte i længden, men meget mere slank i bygning, med korte ben og kort hale. Løber på en lidt hoppende måde.

Den kan sagtens være dagaktiv.

Mosegris er på størrelse med en rotte, brunlig med mørkere dækhår og noget kortere hale end rotte.

Mine katte fanger ofte mosegris om dagen, så der må de også være fremme

Det er sådan set de eneste brunlige, vildtlevende dyr jeg ville betegne som relativt små, der vil være sandsynlige ved huse

Lækat er på størrelse med, eller lidt større end et egern bare ikke med busket hale.

Mår er næst i størrelsen hvor en velvoksen mår kan være på størrelse med en kat, blot ikke med så lange ben og så har den busket hale.

Så spørgsmålet er, hvilken størrelse det dyr du så, er tættest på

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator