Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. juli 2016

Oxycera fallenii?

Hej

Da jeg ikke ofte støder på Oxycera, er jeg noget i tvivl om hvor meget vægt de enkelte karakterer bør tillægges i nøglerne. Eksemplaret (en hun) er fundet på Fyn, ved Urup Dam d. 21. juli i år.

Ved brug af nøglen Stubbs & Drake ender den på O. fallenii og det samme i DF. Men jeg er ikke overbevist, da bagkropstegningen ikke helt matcher afbillede eksemplarer. Specielt pletterne på 3. bagkropsled virker mere runde og større end angivet i nøgler. Og arten angives desuden som meget sjælden.

Opsummerede karakterer: Brystet med brede gule sidepletter, bagkrop med gule sidepletter på 2-4 led og uden gul siderand der forbinder disse, vingens vene R4+5 deler sig, bryst med to længdestriber, ben i udstrakt grad gule, længde 6 mm, øjne kort hårede, bageste øjenrand bredt gul og nedadtil sølvhvidt behåret (Er sidstnævnte karakter mon artskarakteristisk for O. fallenii?).

Kan jeg få en hjælpende hånd?

Mvh. Ken



Foto: Ken Alminde

De senest indberettede arter i Naturbasen: