Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2018

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Poul Ulrik
Rovbillen Xantholinus elegans ny for Danmark (Læst 13375 gange) Postet d. 27-07-16 kl. 18:38
Rovbillen Xantholinus elegans ny for Danmark (I forlængelse af Morten Kofoed Hansen´s tråd kan jeg fortsætte med en kort fortælling om ovennævnte )
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (1191 x 894)

I forlængelse af Morten Kofoed Hansen´s tråd kan jeg fortsætte med en kort fortælling om ovennævnte fund.

22/7 havde jeg et par timer til rådighed efter arbejde og aftalte med Ole Martin at besøge Dybbølsbro for at lede efter Myrefårekyllinger. Forsøget mislykkedes trods et behjertet forsøg, men under en sten fandt jeg en Xantholinus, som jeg tog med hjem til fotografering.

Med rødlige vingedækkere og pronotum og en længde på ca. 9,5 mm burde det være X. tricolor, men på den art er pronotum som regel mørkere brunt på den bageste del. Dette dyr havde ensfarvet rødligt pronotum. Andre detaljer pegede også i retning af X. elegans. Efter bl.a. at have diskuteret dyret med Mathias Holm, tog jeg kontakt til Jan Pedersen fra ZM, som tog med ud på Dybbølsbro i går for at søge efter flere eksemplarer. Det lykkedes ikke, men Jan ringede her til formiddag og kunne til min glæde bekræfte, at det var en han, som han uden tvivl kunne bestemme til Xantholinus elegans!

Det er ikke en meget ventet ny art for landet, da den ikke er truffet umiddelbart på den anden side af den dansk/tyske grænse, men dog ikke helt uventet. Nu får vi se, om den flotte rovbilleart bliver genfundet på stedet, før byggepladsen bliver yderligere udvidet...

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#1 Kommentar postet d. 27-07-16 kl. 18:41. Emne: Rovbillen Xantholinus elegans ny for Danmark
Nå, så glemte jeg at læse korrektur på overskriften og at publicere historien som en artikel og ikke som et spørgsmål, men forhåbentlig går det alligevel

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(830)
#2 Svar postet d. 27-07-16 kl. 19:46. Emne: Rovbillen Xantholinus elegans ny for Danmark
Fedt! Og tillykke med den, Poul.

Så fik vi hul på NFLbillerne ("club 1000''s" nr.3 i år) så nu handler det bare om at ride på bølgen.

Og så hører det sig vel også til med en stor tak til Jan P., da det vel nok bare havde været tre putative uden ham.

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1671)
#3 Svar postet d. 27-07-16 kl. 21:58. Emne: Rovbillen Xantholinus elegans ny for Danmark
Hej Poul.

Også stort til lykke fra mig. Det ærgrer mig naturligvis, at jeg ikke var mere opmærksom på stedet, da du fandt den. Men jeg var mere indstillet på den lille Myrefårekylling, som desværre ikke ville vise sig fremme i hedebølgen (30 grader !). Men godt at du selv var vågen og tog den hjem på mistanke om noget andet end tricolor.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen

Svaraktivitet:

(3148)
#4 Svar postet d. 27-07-16 kl. 22:48. Emne: Rovbillen Xantholinus elegans ny for Danmark
Hej Poul

Fedt, godt gået og stort tillykke

Vh. Klaus

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#5 Kommentar postet d. 28-07-16 kl. 07:19. Emne: Rovbillen Xantholinus elegans ny for Danmark
Super! Stort tillykke med den Poul

Virkelig fedt vi nu også for alvor har fået hul på NFL-billerne! Og med årets 6. NFL er vi (klub1000) nu på niveau med sidste år. Lad os satse på at få mindst én mere

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#6 Kommentar postet d. 29-07-16 kl. 18:43. Emne: Rovbillen Xantholinus elegans ny for Danmark
Hej Morten, Ole, Klaus og Jens,

Mange tak for lykønskningerne. Det var dejligt at finde en ny bille for landet efter et par tilløb - kun tre dage efter vores nye mariehøne fra Køge. Oven i købet er det da en ganske pæn rovbille af en vis størrelse

I går var Jan Pedersen (ZM) ude at lede og fandt yderligere to eksemplarer på den anden side af broen, så der er altså en bestand i området.

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(1)
#7 Svar postet d. 29-07-16 kl. 21:57. Emne: Rovbillen Xantholinus elegans ny for Danmark
Tillykke - I er simpelt hen for seje!!!!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#8 Kommentar postet d. 30-07-16 kl. 07:16. Emne: Rovbillen Xantholinus elegans ny for Danmark
Sikken det køre, tillykke Poul Ulrik

Mvh

Bo

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#9 Kommentar postet d. 09-08-16 kl. 08:38. Emne: Rovbillen Xantholinus elegans ny for Danmark
Sådan, stærkt! Tillykke også med den!

Vh Finn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator