Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. juli 2016

Rovbillen Xantholinus elegans ny for Danmark

I forlængelse af Morten Kofoed Hansen´s tråd kan jeg fortsætte med en kort fortælling om ovennævnte fund.

22/7 havde jeg et par timer til rådighed efter arbejde og aftalte med Ole Martin at besøge Dybbølsbro for at lede efter Myrefårekyllinger. Forsøget mislykkedes trods et behjertet forsøg, men under en sten fandt jeg en Xantholinus, som jeg tog med hjem til fotografering.

Med rødlige vingedækkere og pronotum og en længde på ca. 9,5 mm burde det være X. tricolor, men på den art er pronotum som regel mørkere brunt på den bageste del. Dette dyr havde ensfarvet rødligt pronotum. Andre detaljer pegede også i retning af X. elegans. Efter bl.a. at have diskuteret dyret med Mathias Holm, tog jeg kontakt til Jan Pedersen fra ZM, som tog med ud på Dybbølsbro i går for at søge efter flere eksemplarer. Det lykkedes ikke, men Jan ringede her til formiddag og kunne til min glæde bekræfte, at det var en han, som han uden tvivl kunne bestemme til Xantholinus elegans!

Det er ikke en meget ventet ny art for landet, da den ikke er truffet umiddelbart på den anden side af den dansk/tyske grænse, men dog ikke helt uventet. Nu får vi se, om den flotte rovbilleart bliver genfundet på stedet, før byggepladsen bliver yderligere udvidet...

Vh Poul


Foto: Poul Ulrik

De senest indberettede arter i Naturbasen: