Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Bjarne Nielsen
Fast Stone Image viewer, hjælp (Læst 1277 gange) Postet d. 29-07-16 kl. 15:07
Et hurtigt spm:

Jeg er ikke helt fortrolig med mange af fagudtrykkene inden for optik o.l.

I vedhæftede fil ses listen over de EXIF, man får fra programmet. Hvad betyder "Max. blændeåbning 6.28"? Min blænde (Tamron 90 mm f/2.8) har jo max på 2.8, så jeg undrer mig over, at der her står max på 6.28?

mvh

Lars

Fast Stone Image viewer, hjælp (Et hurtigt spm:
Jeg er ikke helt fortrolig med mange af fagudtrykkene inden for optik o.l.
I vedhæ)
Foto: Lars Bjarne Nielsen
Besvar | Kommentér

Anders Nielsen

Svaraktivitet:

(15)
#1 Svar postet d. 10-08-16 kl. 14:11. Emne: Fast Stone Image viewer, hjælp
I og med der er tale om et makroobjektiv har du sikkert fokuseret tæt på nærgrænsen. Objektivets blænde ændrer sig i takt med der fokuseres tættere og tættere på nærgrænsen og der er derfor ikke noget unormalt i, at du ser en mindre blænde i dine EXIF-data i forhold til det der er oplyst på objektivet. Hvis du bruger objektivet til at fotografere et motiv der er langt fra nærgrænsen vil EXIF sikkert sige f/2.8.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lars Bjarne Nielsen
#2 Kommentar postet d. 10-08-16 kl. 14:42. Emne: Fast Stone Image viewer, hjælp
Hej Anders,

Tak for svar og hjælp.

mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Ole Jensen
#3 Kommentar postet d. 17-10-16 kl. 15:00. Emne: Fast Stone Image viewer, hjælp
Så undrer jeg mig da også over at den skriver Brændevidde 270mm. hvis det er et 90 mm objektiv.

Ole

Besvar | Kommentér

Per Schans Christensen
#4 Kommentar postet d. 17-10-16 kl. 15:47. Emne: Fast Stone Image viewer, hjælp
Hvorfor i alverden skulle blænden ændre sig bare fordi man kommer tæt på nærgrænsen, det har jeg aldrig hørt om eller været ude for.

Besvar | Kommentér

Anders Nielsen

Svaraktivitet:

(15)
#5 Svar postet d. 17-10-16 kl. 17:58. Emne: Fast Stone Image viewer, hjælp
Når man fokuserer tættere på end uendelig afstand vil objektivets brændvidde være forskellig i forhold til det der er opgivet på objektivet - det er ikke en fejl eller et forsøg på vildledning fra fabrikantens side men en konsekvens af linseelementernes bevægelse i objektivet forhold til sensoren.

Der er en ret god forklaring på: - se linket HER

Det er ret vigtigt at holde for øje at brændvidde og blænde er proportionale, såfremt objektivets diameter holdes konstant, da diameter = brændvidde/blændetal.

Hvis formlerne og oplysningerne fra ovenstående link bruges til at udregne de tal der er oplyst stemmer det ret godt overens, dog må der være en fejl i den oplyste brændvidde, da de 270mm må være 35mm ækvivalent - omregnes dette til reel brændvidde vil det svare til 180mm (270/1,5).

Ved fokusering så forstørrelsen er 1:1 øges brændvidden til det dobbelte. Dvs. at brændvidden på dette objektiv er 180mm ved nærgrænsen. Med cropfaktoren indregnet giver dette 270mm (som beskrevet ovenfor).

Da blænde og brændvidde vil være proportionale ved ændret fokusering på det samme objektiv (diameteren er konstant) følger det, at 180mm/6,28 = 28,7 skal være det samme som 90/2,8 = 32,1, hvilket jo åbenlyst ikke er tilfældet. Forskellen skyldes med al sandsynlighed at blænden ikke helt er f/2,8 og/eller at brændvidden ikke helt er 90mm (begge ved uendelig fokusering), og at programmet regner efter de reelle og ikke de oplyste værdier (objektivet kunne f.eks. reelt være et 86mm f/3), eller at der er sket nogle afrundinger i programmet.

Yderligere skal der tages højde for brændviddeændring ved intern fokusering, men så vidt jeg husker har Tamrons 90mm ikke intern fokusering, så det er nok ikke der forklaringen på en uoverensstemmelse skal findes. De tal der er oplyst i Faststone passer derfor meget godt med det forventede og d(bortset fra at der ikke skelnes mellem brændvidde og 35mm ækvivalent, hvilket er en klar fejl med det kamera).

Per: Så vidt jeg husker fotograferer du med Canon, og der ser man det ikke i displayet - Nikon korrigerer for ændret blænde som følge af ændret brændvidde når der fokuseres tæt på. Det ekstremt irriterende at Canon ikke også gør dette (efter min mening), da det er ganske besværligt at bruge manuel eksponering når der fotograferes makro med Canon i forhold til Nikon. Prøv evt. at sætte en manuel eksponering der passer på uendelig med et makroobjektiv og fokuser så ved nærgrænsen og tag et billede uden at ændre din lukkertid ISO eller blænde - så vil du se at billedet bliver undereksponeret netop fordi blænden faktisk er ændret (pga. forøget brændvidde) uden kameraet oplyser det.

Mvh. Anders

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#6 Svar postet d. 17-10-16 kl. 19:58. Emne: Fast Stone Image viewer, hjælp
Jeg kan supplere med at når jeg sætte Canon macroen på Sony huset så melder den f5,6 ved nærgrænsen som i grunde er ret irriterende man tror hele tiden at der ikke er blændet op

Besvar | Kommentér

Anders Nielsen

Svaraktivitet:

(15)
#7 Svar postet d. 18-10-16 kl. 11:23. Emne: Fast Stone Image viewer, hjælp
For lige at korrigere mig selv: Den mest sandsynlige forklaring på, at der ikke er overensstemmelse i forholdet mellem brændvidde og blænde i det eksempel jeg udregnede er nok, at pupil magnification (forholdet mellem "udgangspupillen/blænden" og "indgangspupillen/blænden") er mindre end 1 og derfor ved høj forstørrelse vil påvirke blænden mere end ved lav forstørrelse. Der står lidt om det i linket i mit forrige indlæg, men lige præcis dette punkt er efter min mening ikke særligt godt beskrevet omend formlen, der er opgivet gør det let at se, at pupil magnification <1 vil have større effekt ved høj forstørrelse.

Dermed ikke sagt at de faktorer jeg nævnte i forrige indlæg ikke kan have indflydelse, men en pupil magnification <1 er nok den vigtigste faktor på uoverensstemmelsen i forholdene mellem brændvidde og blænde.

Mvh. Anders

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator