Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Nelly Hansen
Mesopsocus immunis? (Læst 397 gange) Postet d. 08-08-16 kl. 16:38
Jeg har fotograferet denne barklus den 10. juni. Den er 3 mm og gik på Hassel. Kan det være ovennævnte?

Venlig hilsen Nelly Hansen

Mesopsocus immunis? (Jeg har fotograferet denne barklus den 10. juni. Den er 3 mm og gik på Hassel. Kan det være ovennævn)
Foto: Nelly Hansen
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 1101)
Besvar | Kommentér

Nelly Hansen
#1 Kommentar postet d. 08-08-16 kl. 16:39. Emne: Mesopsocus immunis?
Endnu et billede

Mesopsocus immunis? (Endnu et billede)
Foto: Nelly Hansen
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 772)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(587)
#2 Svar postet d. 09-08-16 kl. 01:36. Emne: Mesopsocus immunis?
Hej Nelly,

Ja til Mesopsocus, en hun selvfølgelig , men immunis tror jeg ikke rigtigt på. Hunnen hos denne art skal ifølge Nationalnyckeln have to brede, oftest ulige lange, mørke tværbånd på 3. og 4. bagkropsled, de lyse pletter øverst på issen beskrives som "mindre fremtrædende" end hos den lignende art Mesopsocus unipunctatus, og hunners kropslængde skulle være 4,0-5,0 mm.

Jeg mener derimod med bestemthed, at dit dyr må være en hun af Mesopsocus unipunctatus. Her kan bagkropstegningerne variere betydeligt, men det mest almindelige er eet mørkt tværbånd på 4. bagkropsled, og dertil sommetider også partielle på 3. og 5. Hovedets to lyse isseområder er noget mere fremtrædende end hos øvrige arter i slægten og har hos hunner "distinkte mørke pletter". Hunners kropslængde er af størrelsesordenen 3,2-5,3 mm.

Endelig er der ansigtstegningerne. I det britiske National Barkfly Recording Scheme findes der billeder af ansigtstegningerne hos hunner af de to Mesopsocus-arter

- se linket HER (her skal du scrolle lidt ned ad siden), og her synes jeg, tegningen hos dit dyr (specielt området midtfor, umiddelbart over "mulen") så udpræget svarer til tegningen hos M. unipunctatus og ikke hos den anden.

Dit dyrs opholdssted, hassel, skulle være helt foreneligt med begge arters præferencer.

Nu har jeg lagt præmisserne frem - jeg ser denne som en Mesopsocus unipunctatus. Der er ingen billeder af artens hunner i Galleriet endnu, så lad da dit blive det første! Det er godt nok nogle meget fine billeder, du tager.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Nelly Hansen
#3 Kommentar postet d. 09-08-16 kl. 10:01. Emne: Mesopsocus immunis?
Hej Elisabeth!

Mange tak for din uddybende forklaring. Jeg har ikke selv Nationalnyckeln med barklus, men har tidligere lånt den på biblioteket. Det var da et dejligt link, du sendte. Det vil jeg gøre brug af. Når jeg er i skoven, har jeg en vane med at gå med luppen om halsen og vende bladene på træerne, og det er da utroligt, hvad man ser af spændende dyr.

Jeg lægger den ind i galleriet.

Mange hilsener Nelly

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 09-08-16 kl. 20:45. Emne: Mesopsocus immunis?
Hej igen Nelly,

Godt, at du fik lagt "ansigtsbilledet" ind. Men kunne du ikke tænke dig også at uploade trådens første foto til Galleriet? Som du ved, er der INGEN andre billeder af hunner af arten i Galleriet, så der er virkelig brug for noget, folk kan orientere sig efter i deres egne bestemmelsesforsøg. De fleste vil jo nok støde på dyrene fra en vinkel, der ligner den på dit første billede - det er derimod kun sjældent, man har lejlighed til også at møde dem, bogstaveligt, ansigt til ansigt. Jeg synes, det er vigtigt, at man kan se bagkropstegningerne, da de er afgørende for ID, ikke mindst m.h.p. adskillelse fra den ret lignende Mesopsocus immunis. Så - må vi ikke godt få det resterende billede i Galleriet også?

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Nelly Hansen
#5 Kommentar postet d. 10-08-16 kl. 09:04. Emne: Mesopsocus immunis?
Hej Elisabeth!

Jeg lægger gerne et billede mere ind.

Venlig hilsen

Nelly

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#6 Kommentar postet d. 10-08-16 kl. 13:16. Emne: Mesopsocus immunis?
Super, tak for det, Nelly!

Mange hilsener, Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator