Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Artsoprettelse og -redigering -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
Oprettelse af en ekstra Bakkestjerne (Læst 505 gange) Postet d. 12-08-16 kl. 11:00
Der er kommet masser af skandinaviske arter og underarter af Bakkestjerne på listen i Naturbasen. Mange af dem findes næppe i Danmark.

Til gengæld mangler der en mellemeuropæisk art eller underart, som har været i Danmark fra gammel tid, men som er blevet forvekslet med Bitter Bakkestjerne.

Nemlig Erigerom muralis - se linket HER ... og - se linket HER ... og - se linket HER

Den er kommet med i Karlssons Checklista - se linket HER ... under navnet Erigeron acris ssp. serotinus, men den blev oprindelig beskrevet som en selvstændig art. Og som sådan har navnet E. muralis Lapeyr. gyldighed - se linket HER

Den blomstrer senere end Bitter Bakkestjerne - og der er masser af den ude i Hedeland ved Roskilde i øjeblikket.

Finn Skovgaard kender den fra baneterræn og fortæller mig, at den har været anerkendt i Sverige i flere år. Den er osse lige akkurat kommet med i Atlas Flora Danica.

Jeg ved ikke, om den har noget dansk navn - men så burde man lave et. Heller ikke ved jeg, om den skal være en art - eller en underart.

Men den er forholdsvis nem at kende, når man først ved, at den eksisterer. For den er grim. Den ligner sølle og sentblomstrende udgaver af slægtningen Bitter Bakkestjerne.

Kan den oprettes?

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 12-08-16 kl. 11:30. Emne: Oprettelse af en ekstra Bakkestjerne
Glemte at skrive, at jeg har lagt en hel del billeder ind i Galleriet af denne slags allerede - under navnet Bitter Bakkestjerne. - se linket HER

Vedrørende dens danske navn, så betyder serotinus vist noget i retning af sentblomstrende. Erigeron muralis blomstrer nemlig i høstens tid. Lige nu hvor arten Sildig Gyldenris er ved at begynde.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(1548)
#2 Svar postet d. 12-08-16 kl. 12:10. Emne: Oprettelse af en ekstra Bakkestjerne
PÅ. Dit navneforslag bedes du bringe til DBF''s navneudvalg ved Ole Seberg.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 12-08-16 kl. 18:27. Emne: Oprettelse af en ekstra Bakkestjerne
Hej Ole

Jeg har nu ikke foreslået noget dansk navn. Men hvad med Høst-Bakkestjerne

??

Henry

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 Kommentar postet d. 12-08-16 kl. 18:46. Emne: Oprettelse af en ekstra Bakkestjerne
Fint, Henry. Men jeg synes, at ønsker/forslag skal bringes for DBF''s navneudvalg. Jeg er ikke medlem længere, men er da stadig loyal overfor udvalget. Jeg vil ikke selv bare navngive på F&N.

Ole

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 19-08-16 kl. 21:09. Emne: Oprettelse af en ekstra Bakkestjerne
Hej Ole

Jeg har ledt på internettet efter DBF''s navneudvalgs resultater. Kan det mon passe, at der ikke er nogen?

Plantenavneudvalget står ikke engang opført her: - se linket HER

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(1548)
#6 Svar postet d. 24-08-16 kl. 09:38. Emne: Oprettelse af en ekstra Bakkestjerne
Nu har jeg selv set planten på en tur med Finn Skovgaard og Gunnar. Den bør da mindst nævnes med en notits i Urt. Var det noget?

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 24-08-16 kl. 20:07. Emne: Oprettelse af en ekstra Bakkestjerne
Hej Ole

Jeg tror ikke, at Urt er det rigtige medium til at præsentere planter i. Vi mangler Dansk Botanisk Tidsskrift.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator