Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Snegle og andre bløddyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hugo Kristensen
Ravsnegl (Læst 512 gange) Postet d. 15-08-16 kl. 19:48
Fandt i dag denne ravsnegl, ca. 8 mm. lang.

Kan sådan en artsbestemmes? Hvad skal der til ?

Fundet 15. august 2016, Bjørnager, Nordøst Vendsyssel.

Hugo

Ravsnegl (Fandt i dag denne ravsnegl, ca. 8 mm. lang.

Kan sådan en artsbestemmes? Hvad skal der til ?

Fu)
Hugo Kristensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kåre Fog

Svaraktivitet:

(195)
#1 Svar postet d. 18-08-16 kl. 23:05. Emne: Ravsnegl
Højst sandsynligt almindelig ravsnegl, Succinea putris.

Besvar | Kommentér

Hugo Kristensen
#2 Kommentar postet d. 19-08-16 kl. 08:41. Emne: Ravsnegl
Hej Kåre.

Ja sikkert den almindelige ravsnegl - men er der nogen måde at se det på, så jeg kan være sikker?

Mvh Hugo

Besvar | Kommentér

Kåre Fog

Svaraktivitet:

(195)
#3 Svar postet d. 19-08-16 kl. 10:16. Emne: Ravsnegl
Det spørger alle om. Og der er ikke noget let svar.

Almindelig ravsnegl er for det første almindelig. Langt de fleste, man finder, er den art, især hvis det kun er lettere fugtige lokaliteter. Den er relativt stor og relativt lys i farven - dyret er relativt lys, og skallen er relativt lyst ravfarvet i de fleste varieteter. Spiret virker ret bredt og kegleformet. Et særligt kendetegn, jeg har lagt mærke til, som ikke er beskrevet nogen steder, er tilvækstlinjernes form lige under sømmen. Hos alm. ravsnegl bøjer tilvækstlinjerne bagud lige under sømmen, dvs. de er krumme.

De andre arter (Oxyloma-arterne) findes på udpræget våde steder, som regel et stykke ude i rørsumpen ud til hvor vanddybden er ca. 1 m. her kravler de omkring på f.eks. dunhammerblade. De er mindre, og farven er mørkere, dvs. dyret er enten sort eller sort med hvidlig sål, og skallen har en mørkere farve. Mundingen er mere slank og spids og udgør en større andel af skalhøjden. Spiret er knap så bredt kegleformet. Enten rager det mere ud, med påfaldende hvælvede vindinger, og er temmelig kort (Oxyloma sarsi), eller også er det meget smalt og tilspidset (Oxyloma elegans). Tilvækststriberne er praktisk taget lige, og står i en ret skæv vinkel i forhold til sømmen.

Ingen her i landet har styr på artsbestemmelse af Oxyloma-arterne. Jeg føler mig ikke sikker på, at den opdeling i arter, som er foretaget i udlandet (opdeling i sarsi og elegans) er dækkende for Danmark. I gamle dage hed det sig, at sådanne snegle var O. pfeifferi, og det skulle ikke undre mig, om der faktisk eksisterer en art, pfeifferi, der er forskellig fra både elegans og sarsi. Den form jeg i gamle dage ville have kaldt pfeifferi, er ret almindelig, hvorimod typiske elegans og sarsi er sjældne.

En afklaring kræver, at nogen tager sig tid til at indsamle Oxyloma-ravsnegle fra et antal lokaliteter, og dissekerer dem for at studere kønsorganerne. Det vil jeg måske gøre en gang om nogle år, hvis jeg får tid og føler mig motiveret. Indtil da kan man med rimelig sikkerhed skelne mellem Succinea putris og Oxyloma-arterne ud fra skallen alene, dog med mulighed for at forveksle S. putris med O. sarsi, hvorimod adskillelse af Oxyloma-arterne indtil videre kun kan ske med nogen sandsynlighed, men slet ikke med sikkerhed.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hugo Kristensen
#4 Kommentar postet d. 19-08-16 kl. 21:15. Emne: Ravsnegl
Hej Kåre.

Tak for et meget grundigt svar.

Jeg nøjes med at kalde den for Ravsnegl ubest. (Succineidae indet.)

Mvh Hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator