Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. august 2016

Barklusen Mesopsocus fuscifrons - Ny art for Danmark

Den 28. august 2016 gik jeg en kort tur gennem Østre Anlæg i København. Jeg havde som sædvanligt min bakke med, og rystede forskellige planter, som jeg passerede. Da jeg på et tidspunkt rystede nogle kastanjeblade, faldt der en meget stor (4 mm) barklus ned i bakken. Jeg kunne ikke umiddelbart identificere den, og tog den derfor med hjem, for at se nærmere på den. Det var en stor vingeløs hun. Den nøglede meget hurtigt og nemt ud til Mesopsocus fuscifrons via nøglen i Nationalnyckelns bind om barklus og boglus. Panden er helt mørk, øjnene har en tydelig V-formet stribe, og der er et tydeligt sort bånd øverst på skinnebenet. Så langt så godt - men hvis man så læser videre i artsbeskrivelsen i Nationalnyckeln bliver det jo rigtigt spændende. I følge den er arten kun kendt fra en enkelt lokalitet (en have i Halmstad i Sverige) hvor den er blevet set nogle gange i perioden fra 2006 til 2009. Og det er alt. Ellers skal man til Italien og Frankrig, det tidligere Jugoslavien eller Nordafrika for at finde den. Den svenske forekomst er blevet set som resultatet af tilfældigt indslæbte dyr. Om det samme gør sig gældende for det danske eksemplar skal jeg ikke gøre mig klog på, men det er nærliggende at tro, at arten i virkeligheden er overset, eller i gang med at sprede sig.


Foto: Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: