Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2018

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Lars Thomas
Barklusen Mesopsocus fuscifrons - Ny art for Danmark (Læst 4770 gange) Postet d. 28-08-16 kl. 16:49
Barklusen Mesopsocus fuscifrons - Ny art for Danmark (Den 28. august 2016 gik jeg en kort tur gennem Østre Anlæg i København. Jeg havde som sædvanligt min)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede

Den 28. august 2016 gik jeg en kort tur gennem Østre Anlæg i København. Jeg havde som sædvanligt min bakke med, og rystede forskellige planter, som jeg passerede. Da jeg på et tidspunkt rystede nogle kastanjeblade, faldt der en meget stor (4 mm) barklus ned i bakken. Jeg kunne ikke umiddelbart identificere den, og tog den derfor med hjem, for at se nærmere på den. Det var en stor vingeløs hun. Den nøglede meget hurtigt og nemt ud til Mesopsocus fuscifrons via nøglen i Nationalnyckelns bind om barklus og boglus. Panden er helt mørk, øjnene har en tydelig V-formet stribe, og der er et tydeligt sort bånd øverst på skinnebenet. Så langt så godt - men hvis man så læser videre i artsbeskrivelsen i Nationalnyckeln bliver det jo rigtigt spændende. I følge den er arten kun kendt fra en enkelt lokalitet (en have i Halmstad i Sverige) hvor den er blevet set nogle gange i perioden fra 2006 til 2009. Og det er alt. Ellers skal man til Italien og Frankrig, det tidligere Jugoslavien eller Nordafrika for at finde den. Den svenske forekomst er blevet set som resultatet af tilfældigt indslæbte dyr. Om det samme gør sig gældende for det danske eksemplar skal jeg ikke gøre mig klog på, men det er nærliggende at tro, at arten i virkeligheden er overset, eller i gang med at sprede sig.

Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 Kommentar postet d. 28-08-16 kl. 16:53. Emne: Barklusen Mesopsocus fuscifrons - Ny art for Danmark
Tillykke Lars.

Ole

Kommentér

Stig Madsen
#2 Kommentar postet d. 28-08-16 kl. 16:54. Emne: Barklusen Mesopsocus fuscifrons - Ny art for Danmark
Det er sgu godt gået, Lars! Meget interessant fund

Kommentér

Stig Madsen
#3 Kommentar postet d. 28-08-16 kl. 17:00. Emne: Barklusen Mesopsocus fuscifrons - Ny art for Danmark
Her lidt om fundet i Halmstad: - se linket HER

Kommentér

Lars Thomas
#4 Kommentar postet d. 28-08-16 kl. 17:03. Emne: Barklusen Mesopsocus fuscifrons - Ny art for Danmark
Ups- jeg har skrevet forkert - det var den 24. august.

Kommentér

Lars Thomas
#5 Kommentar postet d. 28-08-16 kl. 17:03. Emne: Barklusen Mesopsocus fuscifrons - Ny art for Danmark
Og mange tak

Kommentér

Ruth Ahlburg
#6 Kommentar postet d. 28-08-16 kl. 19:19. Emne: Barklusen Mesopsocus fuscifrons - Ny art for Danmark
Tillykke også herfra!

Mvh Ruth

Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#7 Kommentar postet d. 28-08-16 kl. 21:27. Emne: Barklusen Mesopsocus fuscifrons - Ny art for Danmark
Stort tillykke med fundet Lars

Mvh. Jens

Kommentér

Elisabeth Siegel
#8 Kommentar postet d. 28-08-16 kl. 21:49. Emne: Barklusen Mesopsocus fuscifrons - Ny art for Danmark
Til lykke med fundet! Det må vel nok være en glæde at have gjort sådan ét.

Vh Elisabeth

Kommentér

Lars Thomas
#9 Kommentar postet d. 29-08-16 kl. 14:20. Emne: Barklusen Mesopsocus fuscifrons - Ny art for Danmark
Tak for de pæne ord. Iøvrigt har jeg lagt billeder af kræet op i galleriet, så man fx kan se den sorte pande i nærbillede.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator