Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Natur- og miljøpolitik -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Marie Henne Pedersen
Hvem bestemmer, hvad der er invasiv og hvorfor? (Læst 2638 gange) Postet d. 04-09-16 kl. 11:12
Jeg har flere gange fået spørgsmålet: Hvilke planter er invasive og hvorfor er andre ikke? Hvem dømmer en plante uønsket og andre falder i svime over den? Planter den sågar i haven.

Her i vest kæmper man mod Havtorn, som er et frygtet ukrudt at få ind på matriklen fra de kommunale områder, hvor den plantes i stor stil. Ligesom man gør/har gjort med Hybenrose.

I Nationalpark Thy bruger man mange kræfter på at lave cykelstier, som ikke bliver gennemgroet af Havtorn, så dækkene punkterer. Endnu er løsningen ikke fundet, men en masse penge er hældt ud i sandet.

Rubus odoratus er da invasiv så det basker. Er den på listen?

Den nysgerrige

Anne Marie

Kommentér

Hanne Bertelsen
#1 Kommentar postet d. 04-09-16 kl. 11:33. Emne: Hvem bestemmer, hvad der er invasiv og hvorfor?
Fandt lige denne

- se linket HER

Jeg blev selv overrasket, da jeg så, at gyldenris er en uønsket plante. Jeg og et par generationer før mig har altid haft gyldenris i haven, en blomst der altid har hørt til ved høstfester, høstgudstjeneste og den slags.

Kommentér

Hanne Bertelsen
#2 Kommentar postet d. 04-09-16 kl. 11:39. Emne: Hvem bestemmer, hvad der er invasiv og hvorfor?
Her kan du også læse om de uønskede.

- se linket HER

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 07-09-16 kl. 08:11. Emne: Hvem bestemmer, hvad der er invasiv og hvorfor?
Det er da en vigtig diskussion. Min holdning er, at vi ikke skal handle som dresserede chimpanser ift. EU-forordninger, men tænke os om for her enkelt art i spil.

Vi har jo masser af indslæbte arter, som ikke udgør problemer. Vi er nogle, der er så irriterende, at det er rigtigt at gøre noget: Kæmpe-Bjørneklo, Sildig Gyldenris, Iberisk Skovsnegl, Signalkrebs, Japan-Pileurt, Rynket Rose og nogle få flere.

Så er der en stor overgangsgruppe, som vi kan vælge at prøve at leve med.

Så er der dem i den mere komiske afdeling, f.eks. Gul Kæmpekalla, der er sjælden og næppe nogen sinde bliver et kæmpeproblem i Danmark.

Jeg kan godt komme med flere eksempler.

Pointe: Vi har begrænsede ressourcer og skal bruge dem hensigtsmæssigt.

Kommentér

Bjarke Huus Jensen
#4 Kommentar postet d. 07-09-16 kl. 08:27. Emne: Hvem bestemmer, hvad der er invasiv og hvorfor?
I Danmark brugs ordet "invasiv" kun om ikke hjemmehørende arter der spreder sig kraftigt og hvis det er et problem. I EU bruger man ofte betegnelsen "invasive alien species" IAS, hvilket faktisk er lidt mere præcist. De arter der ellers breder sig uønsket (i forhold til natur), men som ikke er "aliens" kaldes "problemarter" i DK.

Kommentér

#5 Kommentar postet d. 07-09-16 kl. 11:31. Emne: Hvem bestemmer, hvad der er invasiv og hvorfor?
Og hvornår er en art så hjemmehørende?

Skal den have været i DK i 100 år? 1000 år eller fra stenalderen?

Jeg træffer somme tider planter, som er for naturfolk er sjældne, men for havefolk er en pestilens og invasiv i deres øjne.

Hvem er dommer over ''naturlige'' planter?

Hilsen

Anne Marie

Kommentér

Stig Madsen
#6 Kommentar postet d. 07-09-16 kl. 11:47. Emne: Hvem bestemmer, hvad der er invasiv og hvorfor?
Havefolk har en ganske anderledes vinkel på invasive planter end biologen har. I haven drejer invasion sig grundlæggende set om besværligt ukrudt, medens det i naturforvaltningen drejer sig om beskyttelse af eksisterende flora og fauna. Så man skal nok først udlægge sin synsvinkel, inden begrebet kan diskuteres på en fælles basis

Kommentér

#7 Kommentar postet d. 07-09-16 kl. 12:12. Emne: Hvem bestemmer, hvad der er invasiv og hvorfor?
Det vil sige, at man skal puttes i den rigtige katagori, inden man kan blive hørt?

Anne Marie

Kommentér

Anne Messmann
#8 Kommentar postet d. 07-09-16 kl. 12:40. Emne: Hvem bestemmer, hvad der er invasiv og hvorfor?
Hej Anne Marie,

Dit spørgsmål i #5 er ikke helt enkelt at svare på.

Se f.eks. denne artikel i Flora & Fauna: Hvilke planter er hjemmehørende i Danmark? - Den er på 95 sider... - se linket HER

Hilsen, Anne

Kommentér

Stig Madsen
#9 Kommentar postet d. 07-09-16 kl. 13:11. Emne: Hvem bestemmer, hvad der er invasiv og hvorfor?
Nej, begrebet skal, Anne Marie, før det kan diskuteres på et fælles grundlag.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator