Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Snegle og andre bløddyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jonas Ravn Jensen
Oxychilus (?) fra Godsbanen (Læst 605 gange) Postet d. 06-09-16 kl. 21:13
Fundet i dag under sten på baneterræn. Jeg bed ikke mærke i nogen hvidløgsduft da jeg håndterede dyret. Jeg er usikker på størrelsen, men den ligger nok et sted omkring 5-8mm.

Jeg mistænker at det ikke er et fuldvoksent dyr, men måske den kan komme på plads alligevel?

Oxychilus (?) fra Godsbanen (Fundet i dag under sten på baneterræn. Jeg bed ikke mærke i nogen hvidløgsduft da jeg håndterede dyr)
Jonas Ravn Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen
#1 Kommentar postet d. 06-09-16 kl. 21:14. Emne: Oxychilus (?) fra Godsbanen
...

Oxychilus (?) fra Godsbanen (...)
Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen
#2 Kommentar postet d. 06-09-16 kl. 21:14. Emne: Oxychilus (?) fra Godsbanen
...

Oxychilus (?) fra Godsbanen (...)
Besvar | Kommentér

Werner Meng

Svaraktivitet:

(527)
#3 Svar postet d. 14-09-16 kl. 10:54. Emne: Oxychilus (?) fra Godsbanen
Et bud kunne være Aegopinella nitidula

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kåre Fog

Svaraktivitet:

(195)
#4 Svar postet d. 15-09-16 kl. 18:55. Emne: Oxychilus (?) fra Godsbanen
Nej, den skinner for kraftigt til at være nitidula. Det kunne snarere være et ungt eksemplar af Oxychilus draparnaudi.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen
#5 Kommentar postet d. 16-09-16 kl. 15:52. Emne: Oxychilus (?) fra Godsbanen
Hej Werner og Kåre,

Mange tak for svarene. Det virker som om bestemmelsen er for usikker til indtastning, så den ryger i rodekassearkivet Nu har jeg et par gange taget billeder af juvenile dyr uden egentlig at ville det; er der en generel måde man kan se hvorvidt et dyr er for ungt til bestemmelse er det som så meget andet arts/slægtsspecifikt?

Bh, Jonas

Besvar | Kommentér

Kåre Fog

Svaraktivitet:

(195)
#6 Svar postet d. 16-09-16 kl. 19:00. Emne: Oxychilus (?) fra Godsbanen
Der er ikke en helt generel metode til at afgøre, om dyret er juvenilt. Inden for visse typer af snegle kan man godt, men når det gælder en Oxychilus sp. som denne, er det svært at forklare hvorfor den muligvis er en juvenil.

I det konkrete tilfælde passer farven fint på O. drapanaudi, så det er nok den. Man kan så prøve at tælle antal vindinger og se om det svarer til at dyret mangler 1-2 vindinger i at være voksent.

Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen
#7 Kommentar postet d. 18-09-16 kl. 16:15. Emne: Oxychilus (?) fra Godsbanen
Hej Kåre

Den eneste nøgle, jeg har adgang til, hvor Oxychilus optræder (jeg kan ikke finde slægten i DF) angiver 5.5-6 vindinger for O. drapanaudi og jeg tæller 3,25 på dyret i tråden her, så med 2.25 ekstra vindinger ryger den inden for variationen - som du sikkert er klar over

Er det et solidt nok grundlag til at indobse den her på siden?

Bh, Jonas

Besvar | Kommentér

Kåre Fog

Svaraktivitet:

(195)
#8 Svar postet d. 18-09-16 kl. 17:20. Emne: Oxychilus (?) fra Godsbanen
Jeg tæller nu omtrent 4 vindinger på dette dyr. Men, ja, det giver plads til op til 2 vindinger mere.

Jeg har ikke personlig ret meget erfaring med O. draparnaudi; med mere erfaring ville jeg måske mere sikkert have kunnet sige, at det er lige præcis den nuance af brunt, som er typisk for den art. Men det tør jeg ikke sige 100 % sikkert.

Det ville hjælpe meget - også m.h.t. om dyret er fuldvoksent eller ej - at se det fotograferet sidefra ret ind mod mundingen (mens dyret er trukket ind i skallen). Det kan f.eks. gøres, hvis man har en lille klat voks, som man kan anbringe skallen på, så den bliver stående i den stilling.

Ofte kan man se på mundingens form, hvor fuldvoksen skallen er; unge eksemplarer har en for de voksne utypisk mundingsform, ofte med en relativt kort og høj munding.

Jeg mener ikke at den kan indtastes som sikkert artsbestemt.

Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen
#9 Kommentar postet d. 18-09-16 kl. 17:50. Emne: Oxychilus (?) fra Godsbanen
Hej Kåre,

Alle tiders at komme til bunds i dyret her. Den ryger i mit eget arkiv som O. cf. drapanaudi og så må jeg se om ikke jeg kan finde et voksent dyr dernede.

Mange tak for rådene - og din tålmodiged

Bh, Jonas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator