Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Hvilken lille fnugget/håret svamp (Læst 501 gange) Postet d. 07-09-16 kl. 18:28
Jeg vil starte med at bekende, at jeg endnu ikke er kommet i mit "svampe-mode" - idet jeg hverken har lugtet eller smagt på svampen

Den er fnugget/håret på både hat og stok.

Denne gruppe er de mindste (6 mm - 12 mm i diameter)

Hvilken lille fnugget/håret svamp (Jeg vil starte med at bekende, at jeg endnu ikke er kommet i mit "svampe-mode" - idet jeg hverken ha)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (774 x 600)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#1 Kommentar postet d. 07-09-16 kl. 18:30. Emne: Hvilken lille fnugget/håret svamp
De største er ca. 20 mm i diameter

Hvilken lille fnugget/håret svamp (De største er ca. 20 mm i diameter)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 361)
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#2 Svar postet d. 07-09-16 kl. 18:42. Emne: Hvilken lille fnugget/håret svamp
Det er Blegpudret parasolhat - se linket HER

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#3 Kommentar postet d. 07-09-16 kl. 22:32. Emne: Hvilken lille fnugget/håret svamp
Hmm Jette, er du helt sikker på det? - Jeg vil jo nødig rette på eksperten, men håber det er i orden, at jeg stiller "dumme spørgsmål"

Jeg slog den op i "Danmarks svampe" - og her bed jeg mærke i, at der stod at lamellerne var:

1) frie

2) "ret tætte"

3) hvide til creme - eller med gulligt skær

Jeg synes mine svampes lameller er:

1) bredt tilvoksede

2) ret fjerne

3) med rødligt skær

Derfor forsøgte jeg mig med "MycoKey" i Svampeatlas ... og nåede faktisk frem til en, som jeg synes ligner mere.

Nemlig: "bøge-grynskælhat (Flammulaster carpophilus)" - se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 08-09-16 kl. 12:10. Emne: Hvilken lille fnugget/håret svamp
Mon der var tjørn i nærheden, så ville Tjørne-Fnughat (Tubaria dispersa) være et godt bud

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#5 Kommentar postet d. 08-09-16 kl. 13:15. Emne: Hvilken lille fnugget/håret svamp
Hej Torbjørn - så skal jeg lige først derop og se efter ... (det hører jo med til at komme i det der "svampe-mode", at lægge mærke til bevoksningen )

Men kunne du sige mig, hvad der gør, at du ikke mener det er Bøge-grynskælhat (Flammulaster carpophilus)? (for der er helt sikkert bøgetræer over det meste af den skov ...)

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 08-09-16 kl. 13:37. Emne: Hvilken lille fnugget/håret svamp
Grynskælhatte har en grynet-melet hat og stok, det ser jeg ikke her. Tjørne-fnughat har en filtet-fnugget stok og fintfiltet hat. Bøge-Grynskælhat gror på blade af især bøg og pil. Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#7 Svar postet d. 08-09-16 kl. 13:53. Emne: Hvilken lille fnugget/håret svamp
Jeg trækker skyndsom mit lidt for hurtige bud tilbage

Godt Torbjørn kom over, -og velkommen hjem

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 08-09-16 kl. 14:27. Emne: Hvilken lille fnugget/håret svamp
Tak Jette

Bodil, hvis du ser på stokket er det klart at overfladen er filtet-fnugget, og ikke grynet. Du er naturligvis velkommen til at få en "second opinion" på svampeatlas!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#9 Kommentar postet d. 08-09-16 kl. 21:58. Emne: Hvilken lille fnugget/håret svamp
Nu har jeg igen været oppe i skoven, og har forsøgt at finde ud af den omkringstående bevoksning.

Men jeg synes ikke det er let!

Jeg kan sige, at svampene voksede spredt i græsrabatten langs med stien gennem skoven - men kun hvor der også var lysåbent.

Jeg starter med at vise den lille gruppe, som jeg fotograferede i går - sammen med bevoksningen (hvor jeg ikke kan give navn til det træ, der stod nærmest )

Hvilken lille fnugget/håret svamp (Nu har jeg igen været oppe i skoven, og har forsøgt at finde ud af den omkringstående bevoksning.
M)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator