Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Artsoprettelse og -redigering -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Messmann
Selinum eller Cnidium? (Læst 279 gange) Postet d. 12-09-16 kl. 19:25
Hvad er det gældende navn for Brændeskærm: Selinum dubium eller Cnidium d.? Bemærkningerne til nomenklaturen kan misforstås! - - se linket HER

Hilsen Anne

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(1548)
#1 Svar postet d. 12-09-16 kl. 19:54. Emne: Selinum eller Cnidium?
Vi skal indtil videre bruge Selinum dubium, så vidt jeg lige kan se.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#2 Kommentar postet d. 12-09-16 kl. 20:01. Emne: Selinum eller Cnidium?
Hej Ole,

Ja, det var også sådan, jeg tydede bemærkningerne. Andre tyder dem omvendt. Kan vi få afklaret præcist, hvad bemærkningerne betyder?

Hilsen, Anne

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 Kommentar postet d. 13-09-16 kl. 11:27. Emne: Selinum eller Cnidium?
Det er lidt forvirrende. Arten blev oprettet i 2005 af Poul Evald som Selinum dubium. Hans Øllgaard retter så til Cnidium dubium ifølge hans opgivne kilde. Det har den jo også heddet i vore tidligere floraer. Og så retter jeg tilbage ifølge Dansk flora og Niels Faurholdts skærmplantebog. Til overflod overskrives så ved implementeringen af AlleArter. Nu står den som Selinum dubium, og lad os blive ved den, i hvert fald indtil videre.

Ole

Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#4 Kommentar postet d. 13-09-16 kl. 11:40. Emne: Selinum eller Cnidium?
Tak, Ole - altså Selinum.

Men så burde Bemærkningerne rettes til: .... og Danmarks Skærmplanter 2004.

I 2012-udgaven bruges nemlig (efter sigende) Cnidium.

Hilsen, Anne

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(1548)
#5 Svar postet d. 13-09-16 kl. 11:51. Emne: Selinum eller Cnidium?
Nej, Anne. "Efter sigende" er forkert. 2012-udgaven siger Selinum dubium. 2004-udgaven hedder Nordiske skærmplanter.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#6 Kommentar postet d. 13-09-16 kl. 11:59. Emne: Selinum eller Cnidium?
OK, Ole! - Jeg har ikke selv Danmarks Skærmplanter 2012 - kun Nordiske Skærmplanter 2004 (med en særlig dedikation fra ''Skærmtrolden Niels.)

Hilsner, Anne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator