Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frits Sørensen
Artsbestemmelse Hjøllund (Læst 422 gange) Postet d. 20-09-16 kl. 22:06
Hej jeg er ny i dette forum,men har samlet svampe i et par år og har meget at lære.

Fandt denne i dag tæt på Tragtkantareller og Almindelig Pigsvamp,voksende i lyng i brændbælte.

Artsbestemmelse Hjøllund (Hej jeg er ny i dette forum,men har samlet svampe i et par år og har meget at lære.
Fandt denne i d)
Frits Sørensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 21-09-16 kl. 06:25. Emne: Artsbestemmelse Hjøllund
Hej Frits

Det ser ud til at være Ravsvamp (Leotia lubrica), der har set bedre dage,

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Frits Sørensen
#2 Kommentar postet d. 21-09-16 kl. 06:45. Emne: Artsbestemmelse Hjøllund
Svampene ligner ikke noget der har set bedre dage,men noget der er på vej frem.sender endnu et foto

Artsbestemmelse Hjøllund (Svampene ligner ikke noget der har set bedre dage,men noget der er på vej frem.sender endnu et foto)
Frits Sørensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 21-09-16 kl. 07:13. Emne: Artsbestemmelse Hjøllund
Hej Frits

Min bedømmelse "set bedre dage" skyldes at "hovedet" normalt er gulbrunt. Jeg er dog klar over at der er nogen farvevariation, se felthåndbogen.

Her er en beskrivelse taget fra en pdf om de danske sæksvampe: Ravsvamp – Leotia Pers.

1. Frugtlegemer stilkede med afsat hovede, med geleagtig konsistens, slimede i fugtigt

vejr; hymenium pudeformet med nedbøjet rand, ofte nedtrykt eller noget

uregelmæssigt, 6-20 mm bred, gullig til olivengrøn; stilk 30-60 x 4-8 mm, gul, oftest

med grønlige fnug; [sp. 20-25 x 5-6 µm, farveløse, ved modenhed 6-8-cellede]; på jord i

skove, især på fugtig bund i løvskove; VII-X, hist og her. - RH643, P276, ML45, BK1:

136. (Stærkt grønne eksemplarer kan være angrebet af kødkernesvampen Hypomyces

leoticolor). Ravsvamp (Leotia lubrica Scop.: Fr.)

Nøglen findes her: - se linket HER

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Frits Sørensen
#4 Kommentar postet d. 21-09-16 kl. 10:32. Emne: Artsbestemmelse Hjøllund
Har lige forsøgt,at få noget ud af den vedlagte litteratur,som jeg fandt svært tilgængelig,hvilket nok blot understreger mit amatørstade.

Men jeg må nok medgive,at det kan være Sandravsvamp (Sarcoleotia)

Mvh Frits

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 21-09-16 kl. 11:35. Emne: Artsbestemmelse Hjøllund
Hej Frits

Nej, nemt er det ikke, heller ikke for en som mig med lang erfaring.!

Det er dog ikke Sandravsvamp, den sidste er ensfarvet sortbrun, og en helt overvejende arktisk-alpin svamp, med et enkelt fund i Råbjerg Mile!

Jeg har spurgt Jens H. Petersen hvad han siger til den, når jeg får hans reaktion så kommer den videre her på sitet!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frits Sørensen
#6 Kommentar postet d. 21-09-16 kl. 15:01. Emne: Artsbestemmelse Hjøllund
Jeg gik efterfølgende ind og søgte på det latinske navn og billedmaterialet matchede heller ikke helt. Venter spændt.

Mvh Frits

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator