Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Vestergård Petersen
Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ? (Læst 1414 gange) Postet d. 25-09-16 kl. 20:00
Hej

På svampeturen i dag fandt vi en ret stor og hvid svamp på græsplænen ved Brødsgaard Landbomuseum ved Kolding.

Jeg er noget usikker på den - kan I hjælpe ?

Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ? (Hej

På svampeturen i dag fandt vi en ret stor og hvid svamp på græsplænen ved Brødsgaard Landbomu)
Bent Vestergård Petersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (900 x 741)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#1 Kommentar postet d. 25-09-16 kl. 20:02. Emne: Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ?
Voksestedet var på en græsplæne skygget af en ung løvtræbevoksning - så ca. 5 m fra den unge skov.

Der stod kun den ene.

Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ? (Voksestedet var på en græsplæne skygget af en ung løvtræbevoksning - så ca. 5 m fra den unge skov.
)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 671)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#2 Kommentar postet d. 25-09-16 kl. 20:05. Emne: Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ?
Den har hvidlige - eller svagt grå, temmelig tætsiddende lameller, der løber svagt ned ad stokken.

Det tyder måske på en eller anden tragthat - var mit bud.

Jeg havde også giftig rødblad i tankerne, men den har udrandede lameller.

Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ? (Den har hvidlige - eller svagt grå, temmelig tætsiddende lameller, der løber svagt ned ad stokken.
)
Klik på billedet for original størrelse (850 x 685)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#3 Kommentar postet d. 25-09-16 kl. 20:07. Emne: Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ?

Og noget af det der forvirrer er, at tilsyneladende er kun halvdelen af hatten udviklet, så stokkken sidder skævt.

Her oversiden - hvidlig. Og ca. 15 cm bred hat.

Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ? (
Og noget af det der forvirrer er, at tilsyneladende er kun halvdelen af hatten udviklet, så stokkk)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 704)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#4 Kommentar postet d. 25-09-16 kl. 20:08. Emne: Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ?
Og her farven på lammelerne - grålig.

Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ? (Og her farven på lammelerne - grålig.
)
Klik på billedet for original størrelse (900 x 604)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#5 Kommentar postet d. 25-09-16 kl. 20:10. Emne: Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ?
Og her randen af hattten - indrullet.

Jeg mener at det må være kæmpe-tragtridderhat - eller der omkring.

Hvad siger I til den ?

mvh

Bent

Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ? (Og her randen af hattten - indrullet.

Jeg mener at det må være kæmpe-tragtridderhat - eller der o)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 26-09-16 kl. 05:10. Emne: Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ?
Jeg kan heller ikke se at det kan være andet Bent, hvor bred er hatten cirka?

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#7 Kommentar postet d. 26-09-16 kl. 20:33. Emne: Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ?
Tak for svaret Thorbjørn.

Jeg overdrev lidt størrelse på hatten - på det først foto er papiret 20 cm langt - altså er hatbredden ca. 10 cm.

Er det ikke den art, der er kendt for at kunne danne meget store heseringe?

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 26-09-16 kl. 20:40. Emne: Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ?
Jo det gør den normalt. Problemet er at der findes (måske) en anden art (Leucopaxillus candidus), som er mindre og som skulle gro i skov. Svampeatlas accepterer den ikke p.t. Så jeg er "enig" med dig i bestemmelsen

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#9 Kommentar postet d. 26-09-16 kl. 21:04. Emne: Hvid stor svamp fra græsplæne - Tragtridderhat ?

Undskyld, men hvorfor er det ikke en skørhat????

Mvh. Ebbe

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator