Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2018

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Morten Kofoed-Hansen
Glansbillen Carpophilus truncatus ny art for Danmark (Læst 4191 gange) Postet d. 28-09-16 kl. 08:39
Glansbillen Carpophilus truncatus ny art for Danmark (D. 7/11/15 fandt jeg en for mig ukendt glansbille i skimlet halm i Trørød. Efter at have konsulteret)
Foto: Carpophilus truncatus, Trørød 7.11.15

D. 7/11/15 fandt jeg en for mig ukendt glansbille i skimlet halm i Trørød. Efter at have konsulteret Kerbtier stod det klart, at der var tale en rød Carpophilus af en art, men herfra bliver det rigtigt svært. Jeg nøglede mig via denne side - se linket HER

frem til at, at der evt kunne være tale tale om C.truncatus, men der er en del lignende arter (især C.dimidiatus og C.mutilatus), og eksperterne turde ikke udtale sig sikkert uden belæg. Desværre havde jeg forlagt mit belægseksemplar - troede jeg da -, så stor var glæden da jeg for nyligt genfandt dyret i et glas i fryseren.Herefter var det en formsag for Jan Pedersen at bestemme dyret til truncatus under lup.

Slægten omfatter en del arter, der er fundet indslægt til NVEuropa med forskellig frugt. Netop truncatus har etableret en fritlevende bestand i Tyskland helt op til Slesvig-Holsten, hvor den findes i f.eks. kompostbunker, og arten var forventelig herhjemme.

En stor tak til Jan Pedersen fra ZM, der for øvrigt lige kunne berette and for nyligt havde fundet endnu to nye billearter for landet: Phloeosinus thujae, en barkbille der yngler i Ene og Phyllotreta procera, der lever på Reseda hhv ved Høvblege og på Bornholm.

Kommentér

Ole Martin
#1 Kommentar postet d. 28-09-16 kl. 10:15. Emne: Glansbillen Carpophilus truncatus ny art for Danmark
Hej Morten.

Tillykke med fundet. Godt set af dig at du havde formodning om en ny art, og heldigt at du havde taget belæg.

Hvad skulle vi gøre uden Jan Pedersens hjælp ? De to andre nye arter for DK, som du nævner, er blot et par arter, han kan føje til listen over de talrige nye billearter, han gennem årene har fundet. Og så er der jo alle de andre: Edderkopper, fluer mm.

Vh. Ole

Kommentér

Stig Madsen
#2 Kommentar postet d. 28-09-16 kl. 10:22. Emne: Glansbillen Carpophilus truncatus ny art for Danmark
Fedest, Morten. Tillykke med fundet!

Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#3 Kommentar postet d. 28-09-16 kl. 10:29. Emne: Glansbillen Carpophilus truncatus ny art for Danmark
Super! Og ja, Jan Pedersens hjælp er helt uvurderlig og kan ikke påskønnes nok Endnu engang stort tillykke med endnu en NFL

Mvh. Jens

Kommentér

Finn Krone
#4 Kommentar postet d. 28-09-16 kl. 10:52. Emne: Glansbillen Carpophilus truncatus ny art for Danmark
Hej Morten - flot, flot. Tillykke med den

Vh Finn

Kommentér

Bo Valeur
#5 Kommentar postet d. 28-09-16 kl. 11:12. Emne: Glansbillen Carpophilus truncatus ny art for Danmark
Fantastisk Morten, tillykke

Kommentér

Simon Haarder
#6 Kommentar postet d. 28-09-16 kl. 12:55. Emne: Glansbillen Carpophilus truncatus ny art for Danmark
Stærkt! Tillykke herfra

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#7 Kommentar postet d. 28-09-16 kl. 20:23. Emne: Glansbillen Carpophilus truncatus ny art for Danmark
Tak, alle sammen. Det bliver ekstra sjovt, når endeligt id er næsten et år undervejs, med op- og nedture i processen.

Nu håber jeg bare at finde ud af hvor dyret kom fra. Der må jo være en bestand i området, men jeg har trods gentagne forsøg (i perioden hvor jeg troede jeg havde mistet belægseksemplaret) ikke fundet flere dyr.

mvh Morten

Kommentér

Poul Ulrik
#8 Kommentar postet d. 30-09-16 kl. 04:04. Emne: Glansbillen Carpophilus truncatus ny art for Danmark
Fedt fund, Morten - stort tillykke med det! Godt at se, at din flid i lokalområdet endelig kaster nye arter for landet af sig Det bliver spændende, om arten kan genfindes i området eller andre steder i omegnen.

Vh Poul

Kommentér

Allan Gudio Nielsen
#9 Kommentar postet d. 14-10-16 kl. 19:48. Emne: Glansbillen Carpophilus truncatus ny art for Danmark
Fedt - tillykke med fundet!

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator