Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Junita Karlsen
Koralkalk eller forstening af andre små dyr? (Læst 2154 gange) Postet d. 03-10-16 kl. 21:28
Jeg har fundet en hvid (dog misfarvet af havet), flad sten med mange, små huller langs en strand i Knebel Vig. Stenen giver associationer til koralkalk/bryozo-kalk, men jeg synes ikke det helt ligner det jeg kender til af koraller og bryozoer. Kan det være forstening af andre dyr?

Der er rigtig mange huller på stenens overside, men kun få på dens underside.

Koralkalk eller forstening af andre små dyr? (Jeg har fundet en hvid (dog misfarvet af havet), flad sten med mange, små huller langs en strand i K)
Foto: Stenens overside.
Besvar | Kommentér

Junita Karlsen
#1 Kommentar postet d. 03-10-16 kl. 21:30. Emne: Koralkalk eller forstening af andre små dyr?
Her et billede af stenens underside med få huller. Dog med nogle gange/spor.

Koralkalk eller forstening af andre små dyr? (Her et billede af stenens underside med få huller. Dog med nogle gange/spor.)
Foto: Stenens underside.
Besvar | Kommentér

Junita Karlsen
#2 Kommentar postet d. 03-10-16 kl. 21:35. Emne: Koralkalk eller forstening af andre små dyr?
Et sted på stenen er der et hul hvor kan man se lidt inde i stenen. Det ligner et porøst materiale.

Koralkalk eller forstening af andre små dyr? (Et sted på stenen er der et hul hvor kan man se lidt inde i stenen. Det ligner et porøst materiale.)
Foto: Forstørret område.
Besvar | Kommentér

Jan Mørch

Svaraktivitet:

(125)
#3 Svar postet d. 03-10-16 kl. 22:06. Emne: Koralkalk eller forstening af andre små dyr?
Det er en boreorm der laver hullerne.

Sandsynligvis Polydora ciliata.

Man ser det på både røde, grå og hvide kalksten.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#4 Kommentar postet d. 15-12-16 kl. 00:32. Emne: Koralkalk eller forstening af andre små dyr?
Skal Jan ikke have et grønt flag?

Besvar | Kommentér

Junita Karlsen
#5 Kommentar postet d. 04-01-17 kl. 10:38. Emne: Koralkalk eller forstening af andre små dyr?
Hej Jan,

Tusind tak for hurtigt svar. Det satte jeg meget pris på fordi stenen skulle medtages til min søns natur/teknik undervisning. Undskyld min meget sene respons.

Besvar | Kommentér

Junita Karlsen
#6 Kommentar postet d. 04-01-17 kl. 10:40. Emne: Koralkalk eller forstening af andre små dyr?
Hej Tom,

Jo, helt klart! Det har han fået nu. Tak for påmindelsen .

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator