Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Saltning/syltning af de skarptsmagende store, hvide mælkehatte (Læst 872 gange) Postet d. 12-10-16 kl. 07:09
Er der en der kan bidrage med en god opskrift på saltning/syltning af de store, hvide skarptsmagende mælkehatte - plus bidrage med lidt praktisk erfaring?

Der er ikke så meget at glæde sig over ellers i den magre svampesæson i år.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 12-10-16 kl. 08:00. Emne: Saltning/syltning af de skarptsmagende store, hvide mælkehatte
Jeg har kun prøvet Rødbrun Mælkehat som jeg havde det fint med, her er en seriøs kilde til hvilke arter der kan komme på tale: - se linket HER

Husker ikke lige om Peber-Mælkehat er med, det burde den, se liste 2.

Jeg har ingen umiddelbare opskrifter

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(1)
#2 Svar postet d. 12-10-16 kl. 10:47. Emne: Saltning/syltning af de skarptsmagende store, hvide mælkehatte
Hej Poul

Måske kan du bruge denne opskrift.

- se linket HER

Jeg har ikke selv praktisk erfaring med mælkehat syltning, men har smagt noget lignende i min tid på Balkan.

Mvh. Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#3 Kommentar postet d. 21-10-16 kl. 12:03. Emne: Saltning/syltning af de skarptsmagende store, hvide mælkehatte
Har prøvet at sylte skægget mælkehat, det blev godt, men har ikke lige den præcise opskrift i hovedet. I grundtræk: jeg kogte svampene i rigeligt saltvand, kasserede vandet, udblødte dem derefter i 3 dage, hvor vandet blev udskiftet dagligt. Efter det smagte svampene ikke af en dyt, men var stadig faste og lækker i konsistens. Derefter kogte jeg dem op igen, kasserede vandet, og overhældte med krydderlage (noget med salt eddike, hvidløg, peber, solbærblade, dild, chili, whatever). Svampene kommer altså til at smage alt efter hvilken lage man bruger og ikke andet. Er lækre i salater og snak (evt til vodka og snaps)

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator