Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tom Smidth
Sodfarvet skærmhat? (Læst 527 gange) Postet d. 13-01-08 kl. 15:33
Jeg er ved at ryde op i årets billeder og er nået til dette.

billedet er fra 15/6 2007 i Pedersted skov ved Osted på Sjælland.

Svampen voksede på træflis (opskæringsplads i skoven)sammen med 3 andre.

Mit bud er Sodfarvet skærmhat, men hvilke andre er det nu den let forveksles med?

Sodfarvet skærmhat? (Jeg er ved at ryde op i årets billeder og er nået til dette.

billedet er fra 15/6 2007 i Pederste)
Foto: Tom Smidth
Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#1 postet d. 13-01-08 kl. 15:43. Emne: Sodfarvet skærmhat?
Jo Tom, det ser godt nok ud, men med det forbehold at der findes en meget lignende art (Pluteus pouzarianus) som skulle mange lugt og vokse på nåletræ, men ellers kun kan skelnes med sikkerhed mikroskopisk.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Erik Rald
#2 postet d. 13-01-08 kl. 15:48. Emne: Sodfarvet skærmhat?
Det er Sodfarvet Skærmhat. De frie lameller peger på slægten Skærmhat. De er godt nok stadig hvide på billedet og ikke lyserøde af sporerne endnu. Den glatte, brune hat peger på gruppen omkring Sodfarvet Skærmhat. For nylig er der fra udlandet blevet beskrevet flere meget lignende arter, som afviger mikroskopisk, og kun findes om foråret. De er ikke kendt fra Danmark endnu, så de er oplagte forvekslingsmuligheder. Sodfarvet Skærmhat kan kendes fra disse på, at den lugter af ræddike, når man knuser den, det gør de nye arter ikke.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#3 postet d. 13-01-08 kl. 16:17. Emne: Sodfarvet skærmhat?
Erik, jeg ved ikke om du havde set mit svar, men i hvertfald er P. pouzarianus kendt fra DK, bl. a. blev den fundet i 2007 på den nordiske kongres, såvidt jeg husker på gran, jeg så den ikke selv.

Så selv om sodfarvet skærmhat må være det mest sandsynlige, så er det ikke sikkert; så Tom, for at opnå en rimelig sikkerhed, bliver du vist nødt til at genfinde den, hvis den lugter tydeligt ræddikeagtig, vil jeg acceptere den, hvis ikke bør den mikroskoperes.

mvh Torbjørn

Kommentér

Erik Rald
#4 postet d. 13-01-08 kl. 16:34. Emne: Sodfarvet skærmhat?
Nej, det havde jeg ikke, og det vidste jeg ikke. Den anden, jeg tænkte på, er Pluteus primus, som kendes på, at den har øskner på alle hyfetværvæggene i hathuden og længere cheilocystider. Skulle være lige så almindelig som pouzarianus i Schweiz. Den skulle sætte frugtlegemer, nu har jeg originalbeskrivelsen fremme, fra april til november, pouzarianus kun fra september. Lugt manglende eller svag af ræddike.

Men jeg mener nu ikke, at vi fremover skal til at mikroskopere hver eneste Sodfarvet Skærmhat, før vi kan skrive den på en artsliste. Så vil vi have nok at gøre.

Bonnard, J. 1991: Pluteus primus spec. nov. (Agaricales, Basidiomycètes). - Mycologia Helvetica 4: 169-178.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#5 postet d. 13-01-08 kl. 16:48. Emne: Sodfarvet skærmhat?
Hej igen, ja det ville være en gyselig tanke, men det var nu også derfor at jeg nævnte at hvis Toms svamp har ræddikelugt, vil jeg acceptere den som sodfarvet s.

Torbjørn

Kommentér

Tom Smidth
#6 postet d. 13-01-08 kl. 22:19. Emne: Sodfarvet skærmhat?
Ræddikelugten havde jeg glemt, samt at den voksede på bøgeflis. Begge ting må pege mod sodfarvet skærmhat.

Tak for de gode uddybende besvarelser

Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 29-04-09 kl. 22:31. Emne: Sodfarvet skærmhat?
På en tur i Vestjylland fandt Jens Maarbjerg (og jeg) en lille, omtrent lugtløs Pluteus, som Jan Vesterholt bestemte netop til Pluteus primus; fundet blev gjort under gran på lidt trærester (vist også flis såvidt jeg husker). Det er dog næppe sikkert endnu at den fortjener adskillelse fra P. pouzarianus, men hvorom alt er, så skal vi til at være omhyggelige når vi finder noget som ligner Sodfarvet Skærmhat her om foråret

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator