Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Ratjen
Knippevoksende svampe på plæne (Læst 561 gange) Postet d. 24-10-16 kl. 19:42
En kæmpe-plamage af knippevoksende svampe på plæne på vores fællesareal. Mit forsøg på at nøgle den på MycoKey fører ikke til noget brugbart resultat, da eneste forslag er Blækhat–så jeg må fejle undervejs. Hjælp søges derfor.

V.h. Jesper

Knippevoksende svampe på plæne (En kæmpe-plamage af knippevoksende svampe på plæne på vores fællesareal. Mit forsøg på at nøgle den )
Jesper Ratjen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 525)
Besvar | Kommentér

Jesper Ratjen
#1 Kommentar postet d. 24-10-16 kl. 19:44. Emne: Knippevoksende svampe på plæne
Et nærfoto. Nogle mål: Hatbredde 30-35 mm. Stokbredde 4 mm. Frugtlegeme højde 90 mm.

Knippevoksende svampe på plæne (Et nærfoto. Nogle mål: Hatbredde 30-35 mm. Stokbredde 4 mm. Frugtlegeme højde 90 mm.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Poul Erik Bjerre

Svaraktivitet:

(34)
#2 Svar postet d. 24-10-16 kl. 19:47. Emne: Knippevoksende svampe på plæne
Hej.

Hvorfor kan det ikke være en blækhat?

Jeg synes da bestemt, den ligner en blækhat.

Jeg tør dog ikke lige skyde på hvilken blækhat, det kunne dreje sig om.

M.v.h. Poul Erik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Ratjen
#3 Kommentar postet d. 24-10-16 kl. 19:53. Emne: Knippevoksende svampe på plæne
Hej Poul Erik

Jeg synes ikke, at der (endnu) er antydning af blæk, men den vokser lige uden for min hæk, så jeg må holde øje med, om den "blækker" i de kommende dage.

V.h.

Jesper

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(536)
#4 Svar postet d. 24-10-16 kl. 21:09. Emne: Knippevoksende svampe på plæne
jeg tror du skal kigge under glimmer blækhat

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 24-10-16 kl. 22:54. Emne: Knippevoksende svampe på plæne
Den er lidt svær. Det kan sagtens være glimmer-Blækhat hvor den fine skælbeklædning (egentlig velum, "glimmeret" er slidt eller regnet af. Der er en supplerende karakter, den art har fint dunet stok, hvad jeg dog ikke kan se. Kan du se dem med en lup Jesper ?

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Ratjen
#6 Kommentar postet d. 25-10-16 kl. 12:51. Emne: Knippevoksende svampe på plæne
Hej Poul Erik, Eva og Torbjørn

Jeg er fuldstændig overbevist om, at I har ret. Poul Erik holdt på Blækhat; Eva satte navn på og Torbjørn trumfede med dunhåret stok. Jeg kan supplere med, at lamellerne også er hårede. Ingen af mine nøgler nævner dunhåret stok – men det har denne – og når jeg får dem ind at tørre lidt, kan glimmerskællene også ses. Så mange tak! Jeg vil især gerne kunne sætte navn på, hvad der dukker op i mine umiddelbare omgivelser.

Mange hilsner

Jesper

Knippevoksende svampe på plæne (Hej Poul Erik, Eva og Torbjørn
Jeg er fuldstændig overbevist om, at I har ret. Poul Erik holdt på B)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Jesper Ratjen
#7 Kommentar postet d. 25-10-16 kl. 12:53. Emne: Knippevoksende svampe på plæne
På første foto sad dugdråber i dunhårene på stokken. På dette næste foto, hvor hatten er taget ind at tørre, kan glimmerskællene skelnes

Knippevoksende svampe på plæne (På første foto sad dugdråber i dunhårene på stokken. På dette næste foto, hvor hatten er taget ind a)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 25-10-16 kl. 13:09. Emne: Knippevoksende svampe på plæne
Mange tak for dit arbejde Jesper, så er jeg helt tryg ved bestemmelsen

Med venlig hilsen

Torbjørn

Ps. vi har desværre ingen bestemmelsesnøgle til blækhatte (af gode grunde). Vi har vel 100 arter i Danmark fordelt på 5-6 mindre slægter, kun et lille fåtal af arterne kan bestemmes uden mikroskopi og speciallitteratur, og det her er en af dem. I ældre svampebøger stod den som spiselig, men det er jeg nu ikke sikker på længere, hvortil kommer, som du har set her i tråden, at man skal holde tungen lige i munden når man sætter navn på den ud fra fotos

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator