Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Erik Simonsen
Gråbrun-violet lamelsvamp? (Læst 276 gange) Postet d. 24-10-16 kl. 20:01
24-10-2016 Skodbjerge, Holmsland klit. Jeg ved ikke helt om farvebeskrivelsen holder, men solen forsvandt bag nogle mørke skyer. Den er også fundet i det lyngklædte område og ved en sti. Hatten føltes glat uden at være våd. Duft? Kan den navngives ud fra de få oplysninger?

Venlig hilsen

Simon

Gråbrun-violet lamelsvamp? (24-10-2016 Skodbjerge, Holmsland klit. Jeg ved ikke helt om farvebeskrivelsen holder, men solen fors)
Foto: Niels Erik Simonsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 400)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 24-10-16 kl. 22:44. Emne: Gråbrun-violet lamelsvamp?
Det er en Huesvamp, måske Klit-Huesvamp (Mycena chlorantha), var der nogen lugt, og var lamelæggen farvet, eller ej? Se nærmere her: - se linket HER

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#2 Kommentar postet d. 24-10-16 kl. 22:59. Emne: Gråbrun-violet lamelsvamp?
Jeg kunne desværre ikke dufte noget. Som jeg husker det var lamelæggen meget lys, næsten hvidlig.

VH Simon

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 24-10-16 kl. 23:01. Emne: Gråbrun-violet lamelsvamp?
Hvis du finder den igen, så læg et par eks. til tørre, de skulle få jodoformlugt (plasterlugt) ved tørring, og check også lamelæggen, det kunne være sjovt hvis det var Klit-Huesvamp, den skulle være udbredt, men selv har jeg aldrig fundet den

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#4 Kommentar postet d. 24-10-16 kl. 23:11. Emne: Gråbrun-violet lamelsvamp?
Ja, den vil jeg kigge efter i morgen, kan nogenlunde huske stedet. Mærkeligt nok tog jeg ikke den med hjem, men de fleste af de andre fra i dag har jeg med hjem til tørring.

VH Simon

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 24-10-16 kl. 23:32. Emne: Gråbrun-violet lamelsvamp?
Fint, håber det bedste

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#6 Kommentar postet d. 25-10-16 kl. 08:25. Emne: Gråbrun-violet lamelsvamp?
God morgen, jeg skulle slet ikke lede efter den, den lå gemt i noget rensdyrlav jeg havde med hjem . Den har ligget i et glas med låg natten over og nu er der tydelig duft i glasset. Sagde først lidt grøntsagsagtig, men spurgte konen om hun evt. kunne genkende lugten som det du beskriver Torbjørn, plasteragtig, og det mener hun er genkendeligt i duften. Tættere kan jeg ikke komme det.

Stokken er nu elastisk, øverst brungrå (53) (Jens H. Petersens farvekort), nederst mørkere brun. Hatten måler 12 mm. X 10 mm. (bxh), brungrå (53 - JHP), stribet fra centrum mod yderkant, ligesom oversået med meget fine hvidlige korn. Hele svampens højde er 45 mm.

Lamellerne samme farve som hat, med lys æg.

VH Simon

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#7 Svar postet d. 25-10-16 kl. 08:39. Emne: Gråbrun-violet lamelsvamp?
Tusind tak for dit store forarbejde Simon

Jeg kan desværre ikke afgøre om det er Brunægget, eller Klit-Huesvamp ud fra sammenligning af fotos, men på grund af lugten så tror jeg det er den sidste. Jeg er overbevist om at Thomas Læssøe (svampeatlas) kan klare den da han har stor erfaring med begge arter. Derfor vil jeg bede dig lægge den på svampeatlas, med den beskrivelse du har givet

Held og lykke med det!

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#8 Kommentar postet d. 25-10-16 kl. 18:17. Emne: Gråbrun-violet lamelsvamp?
Tak for hjælpen og rådet som er fulgt.

VH Simon

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator