Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sandra Dalsberg
Slørhat B (Læst 367 gange) Postet d. 30-10-16 kl. 22:15
Dette er i hvért fald en slørhat.

Fundet i Ganløse Egede i dag, under bøg.

Masser af slørrester og kanelfarvede sporer. Jeg kom desværre hjem uden et billede af oversiden af hatten, men den var gråbrun.

Slørhat B (Dette er i hvért fald en slørhat.

Fundet i Ganløse Egede i dag, under bøg.

Masser af slørreste)
Sandra Dalsberg har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Sandra Dalsberg
#1 Kommentar postet d. 30-10-16 kl. 22:17. Emne: Slørhat B
Hul stok med lilla kød.

Slørhat B (Hul stok med lilla kød.)
Sandra Dalsberg har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Sandra Dalsberg
#2 Kommentar postet d. 31-10-16 kl. 22:36. Emne: Slørhat B
Jeg har i mellemtiden studeret beskrivelser og billeder af mange forskellige slags slørhatte på - se linket HER, og er klar til at komme med et ganske forsigtigt bud. (Det kan nok ikke blive til en endegyldig bestemmelse.) Nemlig champignonagtig slørhat.

På mit første billede kan man se, at svampens stok er lyst nederst og lang vej op ad stokken, den lyse zone går skarpt over til en mere grålilla farve øverst. På artsbeskrivelsen fra First Nature på - se linket HER/fungi/cortinarius-torvus.php kaldes dette for en "stocking-like structure", altså en sok!

Desuden vises der i samme artsbeskrivelse et gennemskåret eksemplar, hvor man tydeligt kan se, at stokken er hul - ligesom på mit billede nr. to.

Og jaja, jeg er helt klar over, at det sikkert ikke rækker til en endelig bestemmelse. Så jeg nøjes med at glæde mig over at have lært lidt mere om slørhatte

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator