Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Rasmussen
Hvilken svamp? (Læst 631 gange) Postet d. 12-11-16 kl. 23:30
Set i dag ved hegn af Mirabelle nær Fredskoven, Bogense

Tænkte først på Kugleknoldet Fluesvamp - men den lugter og smager af Champignon?

2 billeder

vh Kirsten

Hvilken svamp? (Set i dag ved hegn af Mirabelle nær Fredskoven, Bogense
Tænkte først på Kugleknoldet Fluesvamp - me)
Kirsten Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Kirsten Rasmussen
#1 Kommentar postet d. 12-11-16 kl. 23:31. Emne: Hvilken svamp?
# 2

Hvilken svamp? (# 2)
Kirsten Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Poul Erik Bjerre

Svaraktivitet:

(34)
#2 Svar postet d. 13-11-16 kl. 01:19. Emne: Hvilken svamp?
Hej Kirsten.

Det er en champignon efter min bedste overbevisning.

Kugleknoldet fluesvamp har oftest en tydelig hudagtig ring på stokken.

Fluesvampe har hvide lameller (p.gr.a. hvide sporer), mens champignons har brune lameller. Det er lidt svært at se, men jeg synes jeg kan ane champignonernes brune lameller på øverste billede.

Kugleknoldet fluesvamp har desuden karakteristiske slørrester på hatten - ret store "klatter" - men de kan naturligvis være faldet af, ligesom ringen på stokken KAN være faldet af.

Kugleknoldet fluesvamp har også (som navnet siger) som regel en stor knold ved grunden - noget større end på "dine" svampe.

I øvrigt peger udseendet tydeligt på champignon - hvilket du også bekræfter via lugt og smag.

Men man skal naturligvis være forsigtig, specielt når svampene er så unge og uudviklede - og når den brune lamelfarve ikke er mere tydelig - a.h.t. forvekslingsfaren med fluesvampe.

M.h.t. hvilken champignon ligger det noget tungere.

Jeg kan ikke rigtigt se hverken gulnen eller rødmen nogen steder - måske kan man ane lidt gulnen på hatten på billede 2?

Jeg synes de ligner Ager-champignon eller Gulhvid champignon.

Disse skal gulne svagt og har en fin champignonagtig smag og lugt.

Så det vil være vigtigt at konstatere, om svampene rødmer eller gulner ved brud eller tryk - der kan godt gå lidt tid, inden de gør det.

Der kan også være tale om andre mindre almindelige arter, som jeg ikke er fortrolig med.

Man skal være lidt forsigtig med forvekslen med Karbol-champignon, som gulner kraftigt ved tryk og gennemskæring, smager og lugter grimt, samt er svagt giftig.

Det siges, at de lugter af karbol - men der er jo ikke mange idag, der ved hvordan karbol lugter - så "ramt" er nok et bedre udtryk.

Umiddelbart skulle man tro, at det var tydelige kendetegn, men jeg har på egen krop oplevet at tro, jeg stod med nogle Ager-champignons, hvor det rent faktisk var Karbol-champignons (tydeligvis!).

Jeg var i tvivl om smag og lugt - den var godt nok en smule ram - men ikke tydeligt.

Den gulnede også - men ikke ret meget efter min bedømmelse på DETTE tidspunkt.

Først da den kom op på panden kom der en kraftig ram lugt.

Jeg fik dog spist noget af den, før jeg beslutte mig til, at det måtte da være Karbol-champignons - og jeg fik - helt efter bogen - en mindre mavepine, som heldigvis gik over efter et par timer

Lad lige nogle andre kigge på bestemmelsen også - jeg er ikke ekspert.

M.v.h. Poul Erik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#3 Svar postet d. 13-11-16 kl. 07:16. Emne: Hvilken svamp?
Jeg er enig i at det er en art af champignon. Desværre er slægten meget svær, så den kan ikke artsbestemmes, også fordi den er for ung. Som Poul Erik skriver har vi brug for flere bestemmelseskarakterer og mere udviklede eks.

mvh, Torbjørn (artskoordinator for svampe på F & n)

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(615)
#4 Svar postet d. 13-11-16 kl. 09:45. Emne: Hvilken svamp?
Jeg synes, man kan se noget æggegult på hatkanten, så det er vel Karbol-Champignon?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kirsten Rasmussen
#5 Kommentar postet d. 13-11-16 kl. 11:25. Emne: Hvilken svamp?
Tak for alle kommentarer.

Så næppe Kugleknoldet Fluesvamp. Jeg tror heller ikke på Karbol Champignon. Men en X Champignon.

Der var et par modne svampe, men de var for gamle.

Jeg prøver at vende tilbage.

Vh Kirsten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator