Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Natur- og miljøpolitik -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

ole sørensen
...hvordan er det med opbevaring af korn ? (Læst 1429 gange) Postet d. 14-11-16 kl. 22:51
.....kan det passe, der ikke er nogen regler for hvordan bønder opbevarer deres korn ? Må det godt ligge frit tilgængeligt for rotter og fugle på gulvet i en lade, og så senere blive solgt til menneskeføde ? Nogle landmænd jeg har talt med, mener ikke det kan lade sig gøre at lagre store mængder korn, uden dyr kan komme til det. Men man ville da aldrig acceptere feks et stort kødlager med rotter ... ?

Mvh Ole

Kommentér

Bent Christiansen
#1 Kommentar postet d. 14-11-16 kl. 23:21. Emne: ...hvordan er det med opbevaring af korn ?
Hej Ole,

rigtigt godt spørgsmål, som jeg selv tit har tænkt over, når jeg cykler forbi de forskellige steder, hvor de tørrer korn. Her står porten nogen gange på vidt gab, og jeg ser ikke sjældent, duer og andre fugle flyve rundt i "manegen". Og hvad med alle de efterladenskaber disse fugle bringer?

Mvh,

Bent.

Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#2 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 00:38. Emne: ...hvordan er det med opbevaring af korn ?
Ole; jeg undres som sådan også, men anser dog letfordærvelige fødevarer som "fersk kød" i en anden (mere bakteriologisk/patologisk sårbar) kategori end "tørvarer" som korn......

Mvh /LJ

Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#3 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 11:19. Emne: ...hvordan er det med opbevaring af korn ?
Korn til dyrefoder må man gerne selv tørre og oplagre i egen lade.

Korn til konsum skal straks afleveres til kontraktaftageren, så det ikke bliver blandet med foderkorn, som ikke giver den højere afregning.

Anne Marie

Kommentér

Hans Petersen
#4 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 12:15. Emne: ...hvordan er det med opbevaring af korn ?
Der ligger altid meget store mængder korn ude hos landmændene fra høst og hen over vinteren. Dels har kornhandelen ikke kapacitet til at modtage og lagre alt korn fra høst, og dels kan landmænd tjene en lagerleje og som regel opnå en bedre pris hen over vinteren og foråret.

Korn til salg opbevares enten på planlagre eller i " Amerikanersiloer", begge med mulighed for gennemblæsning og tørring.

Det bliver så typisk handlet efter prøver som kornhandelen udtager.

Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#5 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 12:32. Emne: ...hvordan er det med opbevaring af korn ?
Her bliver der spurgt om korn til menneskeføde (konsum).

Anne Marie

Kommentér

Hans Petersen
#6 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 12:55. Emne: ...hvordan er det med opbevaring af korn ?
Det er også korn til konsum der ligger ude på gårdene. Det kan være hvede til eksport eller indenlandsk forbrug. Det kan være maltbyg til eksport eller til hjemlige bryggerier.

Kornhandelen er interesseret i, at der ligger meget korn ude, så der er bedre tid, hen over vinteren, til at få overblik over mængder og kvaliteter, når den værste høsttravlhed er overstået.

Som forholdene er nu om dage, er kvaliteten lige god enten kornet ligger det ene eller andet sted.

Og i den sidste ende er det kornhandelen der bestemmer, hvad kornet kan/skal bruges til ud fra de prøver der bliver taget af det enkelte parti, og som er taget af kornhandelsens egne folk.

Kommentér

ole sørensen
#7 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 20:36. Emne: ...hvordan er det med opbevaring af korn ?
Selv om korn "er tørvare" kunne jeg da ha en teori om, det ville "tage vældigt meget imod" når katten graver sine pøller ned i det eller rotter tisser i det

Kommentér

Hans Petersen
#8 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 20:58. Emne: ...hvordan er det med opbevaring af korn ?
Det er mange år siden kornhandelen forlangte, at plansiloer på gårdene skulle være overdækket med løst vævede presenninger.

Ved opbevaring i Amerikanersiloer er kornet også utilgængeligt for dyr og fugle.

Hvordan korn til intern brug i en husdyrproduktion bliver opbevaret er ejerens problem og kommer ikke handelen ved.

Hvis der er den mindste tvivl om kvaliteterne ved handel, ryger det i foderkornbunken og afregnes som sådan.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator