Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Natur- og miljøpolitik -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Jørgen Grønbjerg
Jagttid på Grævling? (Læst 5768 gange) Postet d. 15-11-16 kl. 00:35
I anledning af de snart kommende forhandlinger om jagttider etc....:

Ifølge diverse medier, ønsker Danmarks Jægerforbund igen jagttid på Grævling (fredet siden 1994).

Med hvilken begrundelse, dog??

MUH / LJ

PS: MUH = Med Undrende Hilsner

Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 07:22. Emne: Jagttid på Grævling?
Ja, det unægtelig et godt spørgsmål.

Kommentér

ole sørensen
#2 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 19:26. Emne: Jagttid på Grævling?
Man må vide noget om bestands fremgang etc ?

NB: jeg har de seneste år set flere og flere ildere (tror jeg). Har i andre gode mennesker samme opfattelse ?

Mvh Ole

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 19:56. Emne: Jagttid på Grævling?
Jeg ser nu og da ildere om efteråret, typisk yngre dyr, der er bildræbt. Jo, der nok blevet flere af dem de senere år.

Kommentér

Thomas Eske Holm
#4 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 20:00. Emne: Jagttid på Grævling?
Det biologiske grundlag for jagttidsrevisionen er beskrevet i denne rapport: - se linket HER

Kommentér

ole sørensen
#5 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 20:23. Emne: Jagttid på Grævling?
@Thomas :

Kommentér

Karenmarie Simonsen
#6 Kommentar postet d. 16-11-16 kl. 23:43. Emne: Jagttid på Grævling?

- Vil da fremover tænke på - hvad jeg Indrapportér her - af "jagt-interesser"

- indgår Grævling i det Nordiske køkken - - - -?

- Hvad skade gør den ?

Vh/Karenmarie

Kommentér

Poul Evald Hansen
#7 Kommentar postet d. 17-11-16 kl. 10:26. Emne: Jagttid på Grævling?
Jeg har skimmet Thomas´s henvisning igennem. Som jeg læser teksten, så er der ikke tilstrækkelig viden og grævlingebestanden, og der lægges derfor ikke op til nogen jagttid på den. Og godt for det.

Kommentér

Thomas Eske Holm
#8 Kommentar postet d. 17-11-16 kl. 12:47. Emne: Jagttid på Grævling?
For at svare på det oprindelige spørgsmål ”Med hvilken begrundelse ønsker DJ jagt på grævling” kan det tænkes, at der er tale om en forhandlingsstrategi. En interesseorganisation ønsker altid noget at handle med for at opnå så gode resultater som muligt for medlemmerne.

Hvis man starter med et udspil som indeholder elementer som nok ikke er realistiske, kan disse bruges til en forhandling. Fx kan man i en forhandlingssituation sige, at man opgiver sit krav om jagt på grævling, mod at få forlænget jagttiden på en anden art.

Omvendt mener andre interessegrupper at der skal være jagt på så få arter som muligt, også arter som DCE-rapporten siger sagtens kan tåle en jagttid. Det er jo også et godt udgangspunkt, hvis man vil trække forhandlingerne den modsatte vej end jægerne.

Se nogle af de forskellige holdinger i denne artikel fra Politiken: - se linket HER

Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#9 Kommentar postet d. 19-11-16 kl. 15:50. Emne: Jagttid på Grævling?
Tak for reaktioner

Og særlig tak til Thomas Eske Holm, der nok kommer nærmest med sine svar og gode links

I min verden er jagt altid enten knyttet til vildt, der gør betydelig skade på forskellig måde ift. menneskers liv (eller naturen - jfr. invasive arter) (f.eks. rottebekæmpelse), eller af nyttemæssige årsager, hvor det handler om at få noget ud af byttet (primært mad).

Da Grævling ikke synes at kunne henføres til nogen af disse to kategorier er det for mig fortsat forundrende, at "nogen" vil bringe jagttid på Grævling i spil i denne sammenhæng.

Men det er måske bare svært at forstå, hvis man ikke har tendens til politisk rævekagebageri og strategiske dispositioner (sml. m. dagens budskab fra Statsministeren om udvidelse af Regeringen).

Mvh /LJ

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator