Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2018

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Morten Kofoed-Hansen
Muldsmælderen Trixagus gracile ny for Danmark (Læst 3740 gange) Postet d. 15-11-16 kl. 20:26
Muldsmælderen Trixagus gracile ny for Danmark (13/11 iværksatte Jan Pedersen og jeg en eftersøgning af Carpophilus truncatus ved Trørød. Desværre v)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede

13/11 iværksatte Jan Pedersen og jeg en eftersøgning af Carpophilus truncatus ved Trørød. Desværre var de spændende, skimlede halmballer, den blev fundet i sidste år brændt af, og vi måtte tage til takke med at sigte en mindre bunke komposteret halm/hestemøg, der lå i nærheden. Jeg havde dårligt nået at få mit sigtemateriale i spande, før Jan sendte en SMS om endnu en ny bille for landet fra lokaliteten. Trixagus gracile - ikke mindre end 9 stk lå i hans spand efter kort tid. Gudskelov var der også ( i hvert fald) een i mit sold.

Trixagus er en svær slægt, med nu 6 arter kendt herhjemme fra.

Gracile ligner i formen mest den meget sjældne T.exul, der er grå og har tydeligere pandekøle.

Gracile er kendt fra Nordtyskland og Malmø og var forventelig herhjemme.

Det fotograferede dyr måler 2,6 mm.

Kommentér

Ole Martin
#1 Kommentar postet d. 15-11-16 kl. 20:49. Emne: Muldsmælderen Trixagus gracile ny for Danmark
Hej Morten.

Tillykke til dig og Jan Pedersen for endnu en ny dansk billeart.

Du har ret i, at muldsmældere er svære, og at de kun sjældent lader sig bestemme på fotos. Derfor godt at I fik rigeligt med belægmateriale.

Vh. Ole

Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#2 Kommentar postet d. 16-11-16 kl. 10:04. Emne: Muldsmælderen Trixagus gracile ny for Danmark
Stærkt Morten

Stort tillykke til Jan og dig med den nye art. Det går jo helt forrygende og ikke nogen dårlig track-record for ture, hvor du og Jan forener kræfter

Du må endelig skrive lidt om bestemmelsen af arten under dit foto

Mvh. Jens

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#3 Kommentar postet d. 16-11-16 kl. 17:28. Emne: Muldsmælderen Trixagus gracile ny for Danmark
Tak, Jens.

Ja, det hører sig til, men svært, når arterne ikke er behandlet i DF. Det var jo egentlig Jan, der burde gøre det, men nu har jeg gjort et forsøg.

mvh Morten

Kommentér

Poul Ulrik
#4 Kommentar postet d. 16-11-16 kl. 17:56. Emne: Muldsmælderen Trixagus gracile ny for Danmark
Hej Morten,

Også et stort tillykke herfra! De muldsmældere er pokkers svære at have med at gøre, så det er godt, at Jan ved, hvad han skal kigge efter. Jeg er spændt på at høre mere om, hvad I har med hjem fra jeres tur

Vh Poul

Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#5 Kommentar postet d. 16-11-16 kl. 18:19. Emne: Muldsmælderen Trixagus gracile ny for Danmark

Kommentér

Bo Valeur
#6 Kommentar postet d. 22-11-16 kl. 10:54. Emne: Muldsmælderen Trixagus gracile ny for Danmark
Vildt men endnu en ny DK art fra samme område. Det er da hotspot for nye arter må man sige

Mvh

Bo

Kommentér

Lars Thomas
#7 Kommentar postet d. 22-11-16 kl. 11:18. Emne: Muldsmælderen Trixagus gracile ny for Danmark
Måske man skulle investere i en sigte? Godt fundet!

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#8 Kommentar postet d. 22-11-16 kl. 16:28. Emne: Muldsmælderen Trixagus gracile ny for Danmark
Ja, tak, man bliver lidt misundelig på det udstyr Jan går rundt med - et slagnet med indskydelig sigtebund, så man kan justere maskestørrelserne....

Jeg har bare en vaskebalje og noget hønsenet og det fungerer så 1/9 så godt

mvh Morten

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator