Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
14. november 2018

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Lars Thomas
Cikaden Acericerus ribauti - ny art for Danmark (Læst 3526 gange) Postet d. 20-11-16 kl. 22:34
Cikaden Acericerus ribauti - ny art for Danmark (Fredag den 18-11 tilbragte jeg alt for mange timer foran computeren, så ud på eftermiddagen SKULLE j)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (663 x 600)

Fredag den 18-11 tilbragte jeg alt for mange timer foran computeren, så ud på eftermiddagen SKULLE jeg bare ud og have lidt luft. Turen gik til den nærliggende Assistens Kirkegård på Nørrebro i København, tæt på hvor jeg bor. Jeg fik kun omkring en time derovre, inden lyset var blevet så dårligt, at jeg næsten ikke kunne se min bakke, og da slet ikke de kræ jeg rystede ned i den. Ved et af de sidste ryst (af en faconklippe taks), faldt der en blandet landhandel af små edderkopper og springhaler ned i bakken, men også en lille mikrocikade og en noget større cikade. De kom i et glas og kom med hjem, da de på det tidspunkt skulle have været selvlysende, hvis jeg skulle have kunnet bestemme dem. Vel hjemme under stereoluppen viste mikrocikaden sig hurtigt at være grøn mikrocikade, men den større cikade var betydeligt mere spændende. Jeg troede først, at det var en Acericerus haydenii, for den har jeg fundet før på kirkegården, men et nærmere kig på ansigtet af dyret viste et helt andet ansigtsmønster. Den havde en meget karakteristisk rektangulær sort bjælke med en lys midterstribe i ansigtet, og det skulle ifølge hjemmesiden British Bugs være karakteristisk for Acericerus ribauti. Bestemmelsen var sådan set enkelt nok, men det gav alligevel lidt hjertebanken, for A. ribauti er aldrig fundet i Danmark før. Det er den så nu. Bestemmelsen er idag 20-11 blevet bekræftet af Ulrik Hasle Nielsen.

Jeg har vedhæftet foto af det karakteristiske ansigtsmønster.

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#1 Kommentar postet d. 22-11-16 kl. 09:41. Emne: Cikaden Acericerus ribauti - ny art for Danmark
Fedt og tillykke igen, Lars. Den skal der ledes efter

mvh Morten

Kommentér

Lars Thomas
#2 Kommentar postet d. 22-11-16 kl. 10:14. Emne: Cikaden Acericerus ribauti - ny art for Danmark
Tak for det - i følge Ulrik Hasle Nielsen er den et almindeligt parkdyr i sit kerneområde, så det er nok sådan nogle steder man skal lede efter flere.

Kommentér

Poul Ulrik
#3 Kommentar postet d. 22-11-16 kl. 10:16. Emne: Cikaden Acericerus ribauti - ny art for Danmark
Hej Lars,

Stort tillykke med det flotte fund. Den havde jeg ellers selv håbet at finde først

Vh Poul

Kommentér

Lars Thomas
#4 Kommentar postet d. 22-11-16 kl. 10:19. Emne: Cikaden Acericerus ribauti - ny art for Danmark
Så må du jo åbenbart ud på en kirkegård og ryste stedsegrønt lige før det bliver mørkt ;) Og iøvrigt tak.

Kommentér

Per Taudal Poulsen
#5 Kommentar postet d. 22-11-16 kl. 10:30. Emne: Cikaden Acericerus ribauti - ny art for Danmark
"så ud på eftermiddagen SKULLE jeg bare ud og have lidt luft ...." = luske

Velkendt -også i Øksedal.

Stor cadeau og lykønskning herfra , Lars

-imponerende med jeres kryb og kravl !!

Kommentér

Finn Krone
#6 Kommentar postet d. 22-11-16 kl. 10:33. Emne: Cikaden Acericerus ribauti - ny art for Danmark
Tillykke med den, Lars!

Vh Finn

Kommentér

Bo Valeur
#7 Kommentar postet d. 22-11-16 kl. 10:48. Emne: Cikaden Acericerus ribauti - ny art for Danmark
Fornemt Lars. Det var da godt du tog en skærmpause

Mvh

Bo

Kommentér

Martin Bjerg
#8 Kommentar postet d. 26-11-16 kl. 11:41. Emne: Cikaden Acericerus ribauti - ny art for Danmark
Til lykke med den. Kunne vi ikke også få et oversideskud? Nu gemmer de kræ jo tit ansigtet ned mod jorden. Er der ikke kendetegn på oversiden mod A. heydenii, som jeg da ser så tit, at jeg godt kunne tænke mig at tjekke dem lidt nærmere.

Kommentér

Lars Thomas
#9 Kommentar postet d. 26-11-16 kl. 12:43. Emne: Cikaden Acericerus ribauti - ny art for Danmark
Man ser her hvorledes:

- se linket HER

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator