Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frede Scheye
Tøndersvamp på nåletræ?? (Læst 1138 gange) Postet d. 19-01-08 kl. 10:40
De to træagtige svampe sidder under en temmelig stor vindfældet Douglas.

Den store er omkring 30 cm lang og den lille er kun 15 cm.

De ser ud til at være flerårige, som nævnt træagtige.

De ligner Tøndersvamp, -men ifølge Danmarks Svampe holder den til på løvtræ.

Hvad er det så jeg har fundet?

mvh frede

Tøndersvamp på nåletræ?? (De to træagtige svampe sidder under en temmelig stor vindfældet Douglas.
Den store er omkring 30 cm)
Foto: Frede Scheye
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 19-01-08 kl. 11:35. Emne: Tøndersvamp på nåletræ??
Du har fundet Randbæltet hovporesvamp Frede, den vokser oftest på nåletræ, men dukker såmænd også op på løvtræ. Jeg fandt den på både birk og el igår. Der er mange billeder i Galleriet at kigge på .

Kommentér

Frede Scheye
#2 postet d. 19-01-08 kl. 18:25. Emne: Tøndersvamp på nåletræ??
Hej Margaretha

Tak for hjælpen

Det billede, der er i Danmarks Svampe ligner slet ikke, derfor faldt det mig ikke ind at kigge efter Randbæltet hovporesvamp i Galleriet.

Det er rigtig meget nemmere, når man ved hvad man skal søge efter

mvh

frede

Her et kig på oversiden af den ene

Tøndersvamp på nåletræ?? (Hej Margaretha

Tak for hjælpen :-)

Det billede, der er i Danmarks Svampe ligner slet ikke, der)
Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#3 postet d. 20-01-08 kl. 14:50. Emne: Tøndersvamp på nåletræ??
Frede, på grund af formen og den ensfarvede hat tror jeg mere på at du har fat i en art af Ildporesvamp (Phellinus), men de er svære at bestemme, så du skal nok have poresvampeeksperthjælp i dette tilfælde, og det er også muligt at din svamp skal mikroskoperes, men jeg har for lidt erfaring i denne gruppe.

med venlig hilsen

Torbjørn

Kommentér

Frede Scheye
#4 postet d. 20-01-08 kl. 15:44. Emne: Tøndersvamp på nåletræ??
Hej Torben

Måske har du ret, -men de former af Phellinus jeg kan støve op på nettet (undtagen 1 som forekommer i USA) er alle tilknyttet løvtræ?

Denne her stortrives på Douglas, som jo er et nåletræ.

mvh

frede

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 20-01-08 kl. 15:51. Emne: Tøndersvamp på nåletræ??
Hvis man kigger indgående på de tre fotografier kan man få den tanke at det er tre forskellige svampe .

Nr 1 vil jeg sige typisk Randbæltet hovporesvamp

nr 2 kunne næsten ligne en Blommeildporesvamp og nr 3 en Flad lakporesvamp,

men du har opgivet Douglasgran som voksested for dem allesammen, eller har jeg misforstået noget? Du er sikker på gran, ikke?

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#6 postet d. 20-01-08 kl. 15:57. Emne: Tøndersvamp på nåletræ??
Hej Frede

I DK findes bl.a. den sjældne Phellinus pini på fyr, men i vore nabolande kendes flere arter på gran. Hvis du finder den igen, så er et af kendetegnene på randbæltet hovporesvamp at hatskorpen smelter ved varmen fra en tændstik eller lighter.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#7 postet d. 20-01-08 kl. 16:09. Emne: Tøndersvamp på nåletræ??
Margaretha, jeg synes godt nok at både 1 og 2 ligner ildporesvampe, dog ikke blomme - i. hvor hatten efter min mening er altfor mørk, jeg har også studset over no. 3 på grund af den brede. konsolformede hat, mens de to første ser ud til at være hovformede; men som skrevet før er poresvampe ikke noget jeg har set meget på

mvh

Torbjørn

Kommentér

Frede Scheye
#8 postet d. 20-01-08 kl. 16:12. Emne: Tøndersvamp på nåletræ??
Hej Margaretha

Jep, der er ingen tvivl om at det er nåletræ, det kan godt være en anden art, men absolut ikke løvtræ

Og ja, alle tre sidder på den samme stamme. Den nederste løber så vidt jeg husker ud under stammen og ender op som hatten på sidste billede.

De sidder lidt diskret, så jeg regner med at de er der endnu og ikke er brugt til juledekorationer, som nogle af de andre på samme stamme

Hvis I føler der er behov for yderligere undersøgelser smutter jeg gerne op og kigger/saver på/i det næste weekend.

Jeg mener træet væltede i -99 orkanen, så de er et par år gamle, de kræ, men et andet sted sidder de her yngre eks. -som måske er noget helt andet?

mvh frede

Tøndersvamp på nåletræ?? (Hej Margaretha

Jep, der er ingen tvivl om at det er nåletræ, det kan godt være en anden art, men )
Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 postet d. 20-01-08 kl. 16:17. Emne: Tøndersvamp på nåletræ??
Det sidste billede viser efter min mening helt klart to unge Randbæltet hovporesvamp. Men det indikerer faktisk ikke, at alle tilhører samme art. Hvor er det dog vanskeligt nogle gange .

Jeg kan godt lide, at du er parat til at finde dem igen, de fleste af os andre ville løbe skrigende bort...

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator