Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frede Scheye
Mos eller svamp? (Læst 902 gange) Postet d. 20-01-08 kl. 10:59
Det her ligner mos, men er det nu også det?

Det lugter svampeagtigt og 'klæber' til de døde blade, som om der hentes næring.

Materialet er blødt men hænger godt sammen.

Er det mon noget Thelephora noget??

mvh

frede

Mos eller svamp? (Det her ligner mos, men er det nu også det?
Det lugter svampeagtigt og
Foto: Frede Scheye
Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 postet d. 20-01-08 kl. 11:03. Emne: Mos eller svamp?
Det ligner nu det her ozonium, som har været behandlet i tidligere tråde. Sad det kun på blade?

Ole

Kommentér

Tom Smidth
#2 postet d. 20-01-08 kl. 11:37. Emne: Mos eller svamp?
Jeg har selv fundet noget lignende og fik denne forklaring i Forum:

Det er et stadie af nogle blækhatte (som jeg husker det)

Det minder i konsistens om en kokosmåtte og jeg har fundet det på liggende stammer og her ser det også ud til at være fæstnet på underside af gren eller lign.

Kommentér

Frede Scheye
#3 postet d. 20-01-08 kl. 11:48. Emne: Mos eller svamp?
Hej Ole

Det har du helt ret i, tak for henvisningen.

Det ser ud som om det hovedsagelig er de visne blade, der bliver optaget. Den hæfter ikke til træet, kun de stumper af barken, der ikke allerede er nedbrudt.

mvh

frede

Mos eller svamp? (Hej Ole
Det har du helt ret i, tak for henvisningen.
Det ser ud som om det hovedsagelig er de visn)
Kommentér

Frede Scheye
#4 postet d. 20-01-08 kl. 11:51. Emne: Mos eller svamp?
Hej Tom

Du husker helt rigtigt, det ser ud til at have relation til Hus-blækhatte

- se linket HER

mvh

frede

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 20-01-08 kl. 16:27. Emne: Mos eller svamp?
Hvis det er noget vi ikke kan stå for så er det nisseskæg och oozonier - nok fordi det er noget aparte dannelser. Man undres jo...

Kommentér

Frede Scheye
#6 postet d. 22-01-08 kl. 21:03. Emne: Mos eller svamp?
Hej Margaretha

Det er lige noget, der pirrer nysgerrigheden

Ozonien er meget aktiv, den 'skyder' videre i min belægsæske, -den må vist hellere ud i kulden

Det hvide er 'nyvækst' i 'kokosmåtten'.

Nisseskæg er noget mere diskret, men der er aktivitet, selv i køleskab. Den grenstump, jeg har liggende, laver kondens indvendig i den plastpose, den 'bor' i. Det tager jeg som et tegn på, at der er en eller anden form for aktivitet, der skaber en minimal temperaturforskel stor nok til kondensdannelse.

mvh frede

Mos eller svamp? (Hej Margaretha

Det er lige noget, der pirrer nysgerrigheden ;-)

Ozonien er meget aktiv, den
Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 22-01-08 kl. 21:15. Emne: Mos eller svamp?
Jeg kan godt li din nysgerrighed Frede. Og jeg er imponeret over at du får lov til at have pinde med nisseskæg i køleskabet.

Nu mangler du blot et plasmodium i vindueskarmen, det er så hyggeligt.

Mos eller svamp? (Jeg kan godt li din nysgerrighed Frede. Og jeg er imponeret over at du får lov til at have pinde med)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Ole B. Lyshede
#8 postet d. 22-01-08 kl. 22:12. Emne: Mos eller svamp?
Altså, Margaretha. .

Plasmodium kan i øvrigt komme, før man tror det. Før vi skiftede vinduesrammer for et par år siden havde vi Skinnende Støvpude i dem.

Ole

Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 postet d. 22-01-08 kl. 22:30. Emne: Mos eller svamp?
Den har vi haft under balkongen, lige efter at træværket havde fået hvad træværk skal have. Så den kan åbenbart også guffe Gori i sig.

Frede, hvis du en dag skulle få lyst til at passe et plasmodium har jeg en pasningsanvisning. Det er så hyggeligt, og så skal det ikke luftes, og det er ikke større end at man kan have petriskålen med sig i byen. Så mangler man ikke samtaleemne; kan du ikke se at man sidder med en kedelig bordfælle, så haler man sit plasmodium op af tasken/lommen, og pludselig går snakken vildt livligt. Det kan blive en uforglemmelig aften . De gule er de lækreste...

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator