Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Natur- og miljøpolitik -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Bøllemosen habitatsområde 122 i Jægersborg Hegn - kender I den? (Læst 2787 gange) Postet d. 10-01-17 kl. 11:15
Overskriften kunne også være Naturstyrelsen på arbejde.

Jo, der er nok en del her der kender den. Jeg forbi søndag d. 8. januar 2017 bl.a. for at kigge efter en sjælden svamp: Okkerblad, og så mødte dette syn mig.

Udpegningen er bl.a. p.g.a. naturtypen hængesæk. Hængesækken i Bøllemosen, som også rummer en stor dystrof (brunvandet) sø er i høj grad udpegningsgrundlag. Hængesækken udgør nogle ha. og området er en ret lille lokalitet, som besøges meget af publikum.

Og nu er man ved at lave en publikumssti tværs over hængesækken, det er en ting. Er det virkelig nødvendigt? - Man kan kun krydse hængesækken til fods i meget tørre og varme somre. Men hvorfor skal man også det?

En anden ting er materialevalget: de afskyelige metalrør (aluminium?) som skal bære (træ?)broen vil være næsten umulige at fjerne igen og er i det ret sure miljø næsten uforgængelige.

Man kunne dog have brugt f.eks. lærketræ, som er brugt ved tilsvarende publikumsstier i Lille Vildmose og Holmegårds mose, som er langt større og mere robuste lokaliteter.

Af et opslag ved et arbejdsskur i området fremgik det, at man (Naturstyrelsen) har gang i en lang række andre publikumsfaciliteter i form af shelters m.v. i området. Og vi taler stadigvæk om EU-habitatsområde 122 - Bøllemosen i Jægersborg Hegn. Og det er bortset fra det også fredet og beskyttet natur.

Hvem har dog givet lov til dette projekt, og hvilke overvejelser har man gjort sig?

Bøllemosen habitatsområde 122 i Jægersborg Hegn - kender I den? (Overskriften kunne også være Naturstyrelsen på arbejde.

Jo, der er nok en del her der kender den.)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 Kommentar postet d. 10-01-17 kl. 11:16. Emne: Bøllemosen habitatsområde 122 i Jægersborg Hegn - kender I den?
Og et nærbillede af et af rørerne, der skal bære publikumsbroen. Kan I se, hvilket materiale det er?

Bøllemosen habitatsområde 122 i Jægersborg Hegn - kender I den? (Og et nærbillede af et af rørerne, der skal bære publikumsbroen. Kan I se, hvilket materiale det er?)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Kommentér

Kim Petersen
#2 Kommentar postet d. 10-01-17 kl. 12:05. Emne: Bøllemosen habitatsområde 122 i Jægersborg Hegn - kender I den?
Ak ja, der findes mange måder at ødelægge naturen på.

Og "Naturforstyrelsen" holder sig ikke tilbage.

Kommentér

Anne Messmann
#3 Kommentar postet d. 20-02-17 kl. 22:31. Emne: Bøllemosen habitatsområde 122 i Jægersborg Hegn - kender I den?
Ja jeg var også nærmest i chok, da jeg omkring juletid var en tur rundt om søen/mosen. Én ting er broen gennem mosen - en anden og nok så slem er byggeri hele vejen rundt om mosen/søen samt de mange fældninger, der er foretaget. Picnicpladserne, som de kaldes - er vist beregnet til børnehaver, der bruger området. Da der i forvejen i årevis har været en stor plads til børn/familier med diverse faciliteter samt en stor plæne mellem Mosen og Stationen, forstår jeg slet ikke al nybyggeriet.

Se Naturstyrelsens beskrivelse af aktiviteterne her: - se linket HER

Et andet sted på Naturstyrelsens hjemmeside, kan man læse, at: "I Jægersborg Hegn kommer man for at få en naturoplevelse, måske for at få fornemmelsen af at kunne være alene i en stadigt mere larmende og kompliceret verden. Jægersborg Hegn er udlagt som B-skov, det vil sige et område, hvor der skal være bedst mulig trivsel for planter og dyr og for den stille skovgæst." - se linket HER

De naturoplevelser og den fred og ro man fik i Bøllemosen, inden Naturstyrelsen gik i selvsving, er en saga blot. Jeg synes, det er en skandale.

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#4 Kommentar postet d. 20-02-17 kl. 23:04. Emne: Bøllemosen habitatsområde 122 i Jægersborg Hegn - kender I den?
Suk...endnu et eksempel på naturstyrelsens mangel hensyn til naturen. Alle grønne områder skal være en forlystelsesparker, hvor menneskets ret til at trampe i alt sættes over hensynet til dyr og vækster. Et andet eksempel er Maglemosen i Vedbæk, der for få år siden var et fantastisk, "glemt" militært område, hvor ingen (ud over mig) færdedes. Først blev der ført en sti igennem området og dermed blev det et el dorada for hundeluftere. Så var det slut med mange af ynglefuglene. Nu er området ryddet for krat og der sat kvæg ud (gælder faktisk de fleste moser heromkring, bye bye nattergal) og det er sikkert da godt for noget (hundelufterne tør da ikke sende deres hunde ind bag elhegnene pga kreaturerne).

Jeg blev for et par år siden også sendt væk fra Femsølyng (fredet, afgræsset område i Rude skov) af jægere, der trænede deres jagthunde i apportere ud i småsøerne. De smed døde fugle derud og fyrede løst krudt af - mens de få ynglefugle der er tilbage, stadig havde store pullus. De hævdede at at de havde fået tilladelse af NST, og der var sat meget, fine officielle skilte op om arrangementet med NSTs logo. Det kunne da ikke passe, tænkte jeg, så jeg tog kontakt - men jo, den var sgu go´ nok. Naturen skal være for alle, sagde de. Jeg spurgte selvfølgelig om jeg så ikke kunne få lov at lave en Rock festival deroppe, men det synes de forstyrrede for meget. STOP DEM!!! Kan de ikke gå i strejke eller et eller andet - så får naturen det bedre. Det mest tænderskærende er selvfølgelig at anke-instansen er Esben Lunde, der ikke kan stave til biodiversitet.

Kommentér

Ole B. Lyshede
#5 Kommentar postet d. 31-03-17 kl. 11:05. Emne: Bøllemosen habitatsområde 122 i Jægersborg Hegn - kender I den?
Der er kraftig opvækst af birk på hængesækken. De burde fjernes, men "det er der ikke penge til".

Ole

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator