Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Mosser -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Rasmussen
rød tørvemos ? (Læst 386 gange) Postet d. 17-01-17 kl. 15:37
Hej. Jeg var 4-10-2016 i lille vildmose.

I området ved Portland mosen så jeg denne mos som jeg antog var sphagnum.

Jeg har nu indkredset det og mener at det er Sphagnum Magellanic =rød tørvemos, kan det bekræftes.

Venligst

OLE R

rød tørvemos ? (Hej. Jeg var 4-10-2016 i lille vildmose.
I området ved Portland mosen så jeg denne mos som jeg anto)
Ole Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Bent Odgaard
#1 Kommentar postet d. 17-01-17 kl. 15:49. Emne: rød tørvemos ?
Hej Ole,

Ja til Sphagnum, nej til magellanicum, som er stor og svulmende. Det ligner snarere en S. capillifolium, men vent på andre bud... Der kræves ofte nærbilleder af stængelblade for at bestemme en Sphagnum. MV HBent

Besvar | Kommentér

Ole Rasmussen
#2 Kommentar postet d. 17-01-17 kl. 16:19. Emne: rød tørvemos ?
Hej Bent

Jeg var inde i galleriet og se S Capillifolum og hos mig er der ingen tvivl om at plys-tørvemos er den mos jeg har set men, jeg lader den stå, hvis der er andre der har komentarer og tak for din interesse.

Venligst

OLE R

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(212)
#3 Svar postet d. 17-01-17 kl. 17:48. Emne: rød tørvemos ?
Den er for løs af vækst og ikke-ponponagtig i hovederne til at være capillifolium. Men det er samme artsgruppe (Sektion Acutifolium), hvoraf de fleste arter kan være røde, afhængigt dog af især voksestedsforholdene.

Mit gæt er klart Sphagnum rubellum (Kohorns-Tørvemos) her, og jeg synes egentlig også, at der er lidt udstående, kohornssvungne grene i nogle af planternes hoveder. Det er dog altid rart, hvis arts-ID kan fastslås med syvtommersøm ud fra f.eks. formen af stængelbladene (sidder helt inde på selve hovedstængelen). I øvrigt har S. rubellum hyppigt rækkestillede blade på¨grenene, men fotoet er ikke tydeligt nok til evt. at se det. S. rubellum vokser i øvrigt ofte ude i helt åbne, næringsfattige mosearealer, mens forvekslingarter som S. russowii og S. capillifolium mere holder sig inde på arealer med træer (dér kan man dog også møde S. rubellum).

Besvar | Kommentér

Ole Rasmussen
#4 Kommentar postet d. 17-01-17 kl. 20:54. Emne: rød tørvemos ?
Hej Mogens

Mange tak for dit indlæg og det kan meget vel være rubellum . den er set i et område som for år siden er rundbarberet for vegitation (Aage V Jensen stien)

i Portland mosen men, der HAR været helt tæt af birk og andet lavt krybende vegitation.

Mener du at jeg kan indberette Obsen som rubellum?

Venligst

OLE R

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(212)
#5 Svar postet d. 17-01-17 kl. 23:02. Emne: rød tørvemos ?
Jeg tror på, at det er S. rubellum. Jeg har også selv set masser af den langs plankestien i Portlandmosen, selvom det er tænkeligt, at også f.eks. capillifolium og russowii kan vokse der hist og pist.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 18-01-17 kl. 07:09. Emne: rød tørvemos ?
Tak Mogens

Jeg obser den som S Rubellum

venligst

OLE R

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator