Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frede Scheye
Anis-savblad? (Læst 1572 gange) Postet d. 21-01-08 kl. 20:29
Hej

Denne her er fundet i Rådmandshaven i weekenden, siddende på en metertyk stamme, muligvis bøg, i kraftigt forfald.

Den er ca. 6 cm høj, lugter ganske svagt af lakrids/anis, smagen neutral.

Hatkød hvidligt, stokkød mere creme, begge sejt gummiagtige.

mvh frede

Anis-savblad? (Hej 

Denne her er fundet i Rådmandshaven i weekenden, siddende på en metertyk stamme, muligvis bø)
Foto: Frede Scheye
Kommentér

Tom Smidth
#1 postet d. 22-01-08 kl. 09:32. Emne: Anis-savblad?
Hej Frede.

Uden at ville fremstille mig selv som andet end villig amatør, så mener jeg du har ret.

Det er dog hvad jeg vil betragte som en ældre model, da der plejer (pas på med det ord i svampe sammenhæng ) at være støre farveforskel mellem hat og lamel.

Det tydeligste kendetegn (ud over anis lugt og voksested) er de tydeligt savtakkede (kan ikke ses med den opløsning billedet har)nedløbende lameller.

Kommentér

Michael Filtenborg
#2 postet d. 22-01-08 kl. 14:57. Emne: Anis-savblad?
Nej det er Almindelig østershat, selvom disse ved første øjenkast ligner Anis-savbladhat:

Østershattens lugt kan man godt associere med lakrids (det gør jeg ihvertfald), dens stok er lys og håret, ligesom stokkene på billedet (hårene kan lige anes), lamellerne er godt nok nedløbne, men havde det været Anis-savbladhatten var de løbet ned i en mørk/brun stok, og laver nogle kraftige ripper.

Anis-savbladhat findes i øvrigt langt oftest på/ved stubbe og kun fra august til november:

Læs evt mine beskrivelser af arterne:

- se linket HER

og - se linket HER

Kommentér

Tom Smidth
#3 postet d. 22-01-08 kl. 15:10. Emne: Anis-savblad?
jeg rødmer - og erkender min uvidenhed

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#4 postet d. 22-01-08 kl. 15:50. Emne: Anis-savblad?
Michael, jeg synes ærligt talt heller ikke at det ligner en østershat ret maget, men jeg ved jo godt at de er meget variable. Mit bud er en barkhat.

Frede, hvis du har eller finder et rimeligt godt eks. som du først tørrer en dag eller to på radiatoren, så vil jeg godt mikroskopere den.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#5 postet d. 22-01-08 kl. 15:50. Emne: Anis-savblad?
Michael, jeg synes ærligt talt heller ikke at det ligner en østershat ret maget, men jeg ved jo godt at de er meget variable. Mit bud er en barkhat.

Frede, hvis du har eller finder et rimeligt godt eks. som du først tørrer en dag eller to på radiatoren, så vil jeg godt mikroskopere den.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Michael Filtenborg
#6 postet d. 22-01-08 kl. 15:54. Emne: Anis-savblad?
Torbjørn, hvis det er en barkhat hvordan forklare du så duften? Så vidt jeg lige husker har barkhattene ingen lugt af betydning, og er heller ikke kendt for at være særligt "stokkede". Jeg holder på min bedømmelse, men kan vi få den mirkoskoperet, er det selvfølgelig optimalt.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#7 postet d. 22-01-08 kl. 16:04. Emne: Anis-savblad?
Michael, jeg kan ikke forklare lugten, og jeg kan heller ikke afvise at du har ret, men jeg synes dog at selve frugtlegemets form og farver er forkerte til østershatte, derfor blandede jeg mig, så lad det komme an på en prøve.

Ps. Barkhatte har ofte melagtig lugt ved gennemskæring

mvh

Torbjørn

Kommentér

Michael Filtenborg
#8 postet d. 22-01-08 kl. 16:06. Emne: Anis-savblad?
Hvad fejler farven? Den går da fint ind under farveskemaet, men er dog mest typisk for den dyrkede variant herhjemme, men ja lad os endelig få dem mikroskoperet. Det er jo en temmelig god bestemmelsesmetode.

Kommentér

Frede Scheye
#9 postet d. 22-01-08 kl. 20:12. Emne: Anis-savblad?
Hej

Tom: Min fejl, jeg har ikke været omhyggelig nok, -og har dermed lokket dig på vildspor

Michael: Du har vist ret i Alm. østershat, der er for meget, der ikke stemmer til Anis savblad

Torbjørn: Tak for tilbudet, jeg har lagt den bedste del af belæget til tørre, -den anden halvdel har jeg gramset for meget på, så den er rimelig ukendelig

mvh frede

Anis-savblad? (Hej

Tom: Min fejl, jeg har ikke været omhyggelig nok, -og har dermed lokket dig på vildspor :-S
)
Foto: Frede Scheye
Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator