Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Damgaard
Hvilken poresvamp?( 2 billeder) (Læst 844 gange) Postet d. 22-01-08 kl. 11:20
Vi har haft en svamp oppe på denne tråd: indlæg 54.

- se linket HER

Jeg har nu været ude og finde svampen igen.

På samme gren sad disse svampe, som jeg vil mene er samme art. 6-7 cm brede.

Hvad kan det være for en art.?

Devokser på pil.

Hvilken poresvamp?( 2 billeder) (Vi har haft en svamp oppe på denne tråd: indlæg 54.
http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.a)
Foto: Kirsten Damgaard
Kommentér

Kirsten Damgaard
#1 postet d. 22-01-08 kl. 11:22. Emne: Hvilken poresvamp?( 2 billeder)
På et træ ved siden af , også pil sad flere svampe som denneher.

Er det samme art? ca. samme størrelse.

mvh.Kirsten

Hvilken poresvamp?( 2 billeder) (På et træ ved siden af , også pil sad flere svampe som denneher.
Er det samme art? ca. samme større)
Foto: Kirsten Damgaard
Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 22-01-08 kl. 15:42. Emne: Hvilken poresvamp?( 2 billeder)
Du snuppede ikke et stykke Kirsten, eller lavede en prøve med tændstik? Jeg mener stadig at det er enten Skinnende eller Kobberrød lakporesvamp, lad os høre de kloges mening.

Kommentér

Michael Filtenborg
#3 postet d. 22-01-08 kl. 15:48. Emne: Hvilken poresvamp?( 2 billeder)
Margaretha Jeg gentager lige mig selv.

Skinnende lakporesvampe er ikke noget man spøger med. Der er flere arter der ligner hinanden temmeligt meget. De billeder du har oploadet Kirsten har været noget forskellige, så nu tør jeg slet ikke komme med noget sikkert, og opfordre igen til at du tager direkte kontakt til Henrik:

- se linket HER

Kommentér

Kirsten Damgaard
#4 postet d. 22-01-08 kl. 15:55. Emne: Hvilken poresvamp?( 2 billeder)
Jeg prøvede med en tændstik på den sidste type, der skete ingenting. Desværre havde jeg ikke ladet mit fotoapparat, og det var koldt, så jeg forlod hurtigt stedet, men jeg kan komme dertil på 10 min. hvis der bliver brug for det.

mvh.Kirsten

Kommentér

Kirsten Damgaard
#5 postet d. 22-01-08 kl. 16:09. Emne: Hvilken poresvamp?( 2 billeder)
Michael, jeg har skrevet, men det er normalt ellers ikke noget jeg gør, jeg vil hellere vente til der kommer nogle forbi. mvh.Kirsten

Kommentér

Jens Maarbjerg
#6 postet d. 22-01-08 kl. 17:01. Emne: Hvilken poresvamp?( 2 billeder)
Skinnende lakporesvamp er stærkt afsnøret ved basis - der, hvor den sidder fast.

Hvad med Randbæltet Hovporesvamp?

Vh Jens

Kommentér

Michael Filtenborg
#7 postet d. 22-01-08 kl. 17:26. Emne: Hvilken poresvamp?( 2 billeder)
Jens du har da ret i det med den stokagtige basis, men se lige:

- se linket HER

Det er ihvertfald ikke Randbæltet.

Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen
#8 postet d. 22-01-08 kl. 18:22. Emne: Hvilken poresvamp?( 2 billeder)
Billederne i denne tråd forestiller - med stor sikkerhed randbæltet hovporesvamp. Den kan være meget flot i farverne og skinnende som på billederne. Kobberrød lakporesvamp er altid mere mat og vokser ved basis af levende bøg (sjældent andre træer), eller ved basis af højstubbe samt evt. basalt på afbrækkede stammedele. Skinnende lakporevsmp er meget flader og ganske rigtigt med en stokagtig forlængelse bagtil på hatten.

mvh

jacob

Kommentér

Michael Filtenborg
#9 postet d. 22-01-08 kl. 18:40. Emne: Hvilken poresvamp?( 2 billeder)
Ok Jacob, men det er godt nok en underlig variation. Har aldrig set den før eller hørt om den. Jeg kender godt til skinnende eksemplare og også til eødlige, men ikke begge på engang. Jeg kan ikek engang opdrive et foto af fænomenet. Har du henvisninger til værker hvor det er beskrevet?

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator