Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Ædelgran-frynseskive ? (Læst 227 gange) Postet d. 04-02-17 kl. 16:42
Grevindeskoven syd for Køge i dag. På kviste af ædelgran. Jeg kiggede egentlig efter dukatbæger, men selvom det nok var ædelgran, var det ikke lige afklip fra pyntegrøntgraner. Men kan jeg tillade mig at kalde den Ædelgran-frynseskive ?

Ædelgran-frynseskive ? (Grevindeskoven syd for Køge i dag. På kviste af ædelgran. Jeg kiggede egentlig efter dukatbæger, men)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 04-02-17 kl. 16:43. Emne: Ædelgran-frynseskive ?
En uskarp forstørrelse, men mener nok, man kan se de frynsede underside.

Ædelgran-frynseskive ? (En uskarp forstørrelse, men mener nok, man kan se de frynsede underside.)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#2 Svar postet d. 04-02-17 kl. 17:26. Emne: Ædelgran-frynseskive ?
Det kan sagtens være Ædelgran-frynseskive, men desværre er den ikke altid værtsspecifik, så mikroskopi er uundgåelig.

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 04-02-17 kl. 18:04. Emne: Ædelgran-frynseskive ?
Tak, Anita,

Nu vil jeg jo ikke ødelægge det for andre, men jeg ved da, at jeg selv har fået sådan en bestemt uden mikroskopi, men den har måske været mere tydelig på billedet.

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#4 Svar postet d. 04-02-17 kl. 19:30. Emne: Ædelgran-frynseskive ?
Det er muligt, men på Svampeatlas bliver den ikke uden videre godkendt uden mikro. Måske er der også ukritisk observationer herinde.

Men prøv evt svampe databasen Gerner

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 04-02-17 kl. 20:46. Emne: Ædelgran-frynseskive ?
Jette, jeg tvivlede skam, ikke på din info, men mente bare at kunne kuske, at jeg havde haft den før. Ved nærmere eftersyn må jeg erkende, at det havde jeg ikke. Den hed "kun" Gran-frynseskive og blev bestemt uden mikro.

Den fra i dag, vil jeg ikke gøre mere ved, for jeg har ikke belæg.

Endnu engang tak

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator