Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. februar 2008

Flagspette der hopper på jorden

Hej

På en rasteplads i Sverige var et uvejr netop drevet over, og vi stod udenfor bilen og nød den friske luft. Her blev jeg opmærksom på en flagspætte pga dens karakteristiske stemme, og jeg fik også hurtigt øje på den i toppen af et enligt stående træ, ca 20 m højt, imellem rastepladsen og vejen.

Intet mærkeligt i det.

Men pludseligt fløj spætten ned på jorden, og hoppede ind i en lille busk-bevoksning under træet.

Jeg nåede lige at spørge min kone om hun nogensinde havde set en flagspætte hoppe rundt på jorden, da der kom et lyn og et brag meget tæt ved hvor vi stod.

Afstand imellem lyn og brag har været mindre end 1 sec. Vi observerede intet nedslagssted, og spætten forsvandt under forvirringen, der fulgte.

Efterfølgende har jeg tænkt på, om fuglen har kunnet mærke den statiske elektricitet før lynnedslaget, og fået den til at reagere som den gjorde.

Ikke fordi det var specielt smart at opholde sig ved foden af et træ i tordenvejr, men måske er det bedre end at sidde i toppen?

Det bedste spætten kunne have gjort var at søge ned i en lavning i jorden, langt fra pæle, træer og master m.v. Men det har den nok ikke været klar over:-)

Har andre observeret underlig fugleadfærd, under tordenvejr, der har været lige op over, og umiddelbart før en lynudladning?

Mvh

JODA

De senest indberettede arter i Naturbasen: