Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jette Hammer Ørskov
Oliebille? (Læst 297 gange) Postet d. 16-04-17 kl. 17:33
Mødte denne drægtige dame på græsplænen i dag (på Ærø). Er det en oliebille? Og i fald, er hun så ikke meget tidligt ude?

MvH Jette

Oliebille? (Mødte denne drægtige dame på græsplænen i dag (på Ærø). Er det en oliebille? Og i fald, er hun så ik)
Foto: JHØ
Besvar | Kommentér

Tine Andersen

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 16-04-17 kl. 18:09. Emne: Oliebille?
Ja oliebille. Nej, der var noget om dem i Vejret på DR allerede for et par uger siden. Som "forårsbebudere".

Jeg stødte på en allerede i sidste uge, selvom jeg først troede, det var en pinsvine høm eller anden høm af billeædende kræ. Men takket være DR, kunne jeg se, at det var en oliebille. Og jeg tror, det er min allerførste!

Mvh

Tine

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ulla Friborg

Svaraktivitet:

(2)
#2 Svar postet d. 16-04-17 kl. 18:32. Emne: Oliebille?
Hej Jette.

Det er en sort oliebille, som du har fundet. Arten er meget almindelig på Ærø.

Det er ikke specielt tidligt, da arten er noget af det første, der dukker op om foråret. F. eks. så jeg årets første den 22. februar i år, også på Ærø.

Du kan læse mere om den her: - se linket HER

Venlig hilsen

Ulla.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jette Hammer Ørskov
#3 Kommentar postet d. 17-04-17 kl. 06:59. Emne: Oliebille?
Takker de damer.

Jeg blev lidt forvirret over min mors gamle insektbøger (fra 1950´erne...!). Der stod at den var fremme i Maj-Juni.

MvH Jette

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#4 Svar postet d. 17-04-17 kl. 09:30. Emne: Oliebille?
Hej Jette.

Der er sket store ændringer siden 1950´erne med hensyn til insekters og andre organismers fænologi. Se f.eks. på bøgens udspring, som nu er omkring en måned tidligere.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator