Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Bang Jensen
Er dette malm? (Læst 1798 gange) Postet d. 16-04-17 kl. 17:35
Hej

Fandt i dag på ærøsk strand denne sten, som jeg i første omgang troede var ler, men det var ikke tilfældet, da det gav lyd af sten, da jeg konfronterede stykket med et andet stenstykke. Så var jeg ovre i noget fossilt træ, men det gik jeg igen bort fra. Jeg har søgt lidt på nettet og er kommet frem til, at det muligvis er jernmalm. Det virker lidt tungere end en "normal" sten, har glimmer i og har en lidt sur og jernagtig lugt, lidt som myremalm, men det er det ikke.

Mvh. Kim

Er dette malm? (Hej
Fandt i dag på ærøsk strand denne sten, som jeg i første omgang troede var ler, men det var ikk)
Foto: Kim Bang Jensen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 504)
Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen
#1 Kommentar postet d. 16-04-17 kl. 17:35. Emne: Er dette malm?
Et foto fra en anden vinkel, hvor man se glimmeret.

Er dette malm? (Et foto fra en anden vinkel, hvor man se glimmeret.)
Foto: Kim Bang Jensen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 503)
Besvar | Kommentér

Tine Andersen

Svaraktivitet:

(1)
#2 Svar postet d. 16-04-17 kl. 18:21. Emne: Er dette malm?
Vanddrukkent trækul? Jeg kan desværre ikke se det glimmer, du beskriver. Det ligner en rest fra et bål, men det kan jo også være et stykke stenkul.

Mvh

Tine

Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen
#3 Kommentar postet d. 16-04-17 kl. 19:15. Emne: Er dette malm?
Ja, fotos kan være utaknemmelige, men glimmer er der altså!

Stenkul er det ikke, og nok har det lige været påske på Ærø, men det er IKKE rester fra et bål

Besvar | Kommentér

Peder Flansmose

Svaraktivitet:

(57)
#4 Svar postet d. 17-04-17 kl. 11:50. Emne: Er dette malm?
Syntes mere det ligner et stykke skifer, men det er meget svært at sige ud fra billeder, det er altid meget nemmere når man har stenen i hånden.

/Peder

Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen
#5 Kommentar postet d. 17-04-17 kl. 12:44. Emne: Er dette malm?
Hej Peder

Jeg har selv tænkt i skifer, men kan så ikke forstå, at det ikke kan brækkes fra hinanden. Også mere ru overflade end den skfer, jeg normalt ser. Og så er der det med vægten; tungere end den burde være i forhold til størrelsen.

Mvh. Kim

Besvar | Kommentér

jytte frederiksen
#6 Kommentar postet d. 19-04-17 kl. 08:25. Emne: Er dette malm?
Billedet får mig til at tænke på forstenet træ. Beskrivelsen tyder på at der er pyrit i stykket. Hvis gættet er rigtigt skal stykket opbevares meget tørt. Hold øje med om der udvikler sig en grålig belægning.

Med venlig hilsen

Jytte Frederiksen

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#7 Kommentar postet d. 19-04-17 kl. 09:22. Emne: Er dette malm?
Er den magnetisk?

Hvad er vægtfylden?

Vi har meget myremalm i markerne og det er magnetisk, så man kan hurtigt udelukke den vej.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen
#8 Kommentar postet d. 19-04-17 kl. 09:33. Emne: Er dette malm?
Hej Jytte

Når jeg samlede stykket op, så var det netop fordi, det havde samme udtryk som forstenet træ. Det ligner dog ikke nogle af de syv stykker jeg i forvejen har liggende, så derfor slog jeg det ud af hovedet. Derudover har det en speciel "sur"lugt og er som sagt noget tungere end et tilsvarende fossilt stykke træ.

Aprospos sur lugt,så syntes min datter at det lugtede af hav. Så kom jeg igen til at tænke på henrådnende tang, altså sådan lidt svovlagtig lugt, men det hænger vel fint sammen med pyrit?

Mvh. Kim

Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen
#9 Kommentar postet d. 19-04-17 kl. 09:35. Emne: Er dette malm?
Hej Anne Marie

Det er ikke magnetisk, det har jeg undersøgt. Og myremalm kender jeg så godt fra min gang langs stranden, så det vil jeg også udelukke.

Vægtfylden? jeg skal se om jeg kan hitte ud af det

Mvh. Kim

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator