Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Betina Stougaard
Er det her virkelig en morkel og hvilken? (Læst 872 gange) Postet d. 26-04-17 kl. 10:19
Jeg blev ret overrasket i går, da jeg opdagede at der var dukket 3 svampe op i vores grusvej nær hækken til vores genbo.

Godt nok er jeg på ingen måder svampeekspert, men de ligner bestemt morkler.

Så er der en venlig sjæl der kan med sikkerhed sige om det er morkler og hvilken slags?

Jeg undre mig også noget over grostedet, da det ikke lige er det jeg forbinder med svampehabitat

Er det her virkelig en morkel og hvilken? (Jeg blev ret overrasket i går, da jeg opdagede at der var dukket 3 svampe op i vores grusvej nær hæk)
Foto: Betina
Besvar | Kommentér

Betina Stougaard
#1 Kommentar postet d. 26-04-17 kl. 10:21. Emne: Er det her virkelig en morkel og hvilken?
endnu et billede

Er det her virkelig en morkel og hvilken? (endnu et billede)
Betina Stougaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3153)
#2 Svar postet d. 26-04-17 kl. 10:28. Emne: Er det her virkelig en morkel og hvilken?
Ja, det er en Morkel.Voksestedet ikke usædvanligt for denne. Enten Spiselig Morkel eller Almindelig Morkel. Der er usikkerhed om systematikken for disse, men du kan obse den som Morkel sp.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 26-04-17 kl. 13:12. Emne: Er det her virkelig en morkel og hvilken?
Du må gerne lægge den ind som Almindelig Morkel, har du noget bud på hvilke træarter der stod i nærheden?

Ps. til Ole: Jeg har lagt "Ubestemt Morkel" / Morchella sp. ind Torbjørn

Besvar | Kommentér

Betina Stougaard
#4 Kommentar postet d. 26-04-17 kl. 16:07. Emne: Er det her virkelig en morkel og hvilken?
Hækken de står ved er jeg ikke helt sikker på hvad er, men tror det er en naurhæk - bagved står der æbletræer.

jeg smider lige et ekstra billede op af hvor de står. De står ved bunden af hækken, dog ca 15-20 cm fra på sydsiden. Jeg har ikke umiddelbart spottet nogen morkler på den anden side af hækken.

Er det her virkelig en morkel og hvilken? (Hækken de står ved er jeg ikke helt sikker på hvad er, men tror det er en naurhæk - bagved står der )
Betina Stougaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 26-04-17 kl. 16:17. Emne: Er det her virkelig en morkel og hvilken?
Mange tak Betina og velkommen til F & N

mvh, Torbjørn (artskoordinator for svampe)

Besvar | Kommentér

Betina Stougaard
#6 Kommentar postet d. 25-05-17 kl. 11:11. Emne: Er det her virkelig en morkel og hvilken?
Nogen bud på hvorfor jeg fik min observation af denne morkel afvist, pga "manglende svar" på trods af at jeg havde svaret og rettet til for lang tid siden? og tjekket at det var gjort siden, da jeg fik mail om det?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#7 Svar postet d. 25-05-17 kl. 11:15. Emne: Er det her virkelig en morkel og hvilken?
Hej Betina

Det var ærgerligt, men jeg ved desværre ikke hvad der er gået galt, hvis du lægger den ind som "Almindelig" Morkel hurtigt skal jeg nok godkende den.

(jeg stopper som validator til 1. juni, på grund af for stor travlhed andensteds)

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Betina Stougaard
#8 Kommentar postet d. 25-05-17 kl. 11:30. Emne: Er det her virkelig en morkel og hvilken?
så har jeg oprettet den igen.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#9 Svar postet d. 25-05-17 kl. 11:31. Emne: Er det her virkelig en morkel og hvilken?
Flot, og jeg har godkendt den

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator