Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Frahm
observation af kongeørn? / ung havørn? (Læst 1033 gange) Postet d. 03-05-17 kl. 20:48
Kan det være Kongeørn?

Her til aften (den 2. maj ca. 19.30) kom jeg under et træ hvor jeg havde set en stor fugl lande. 2-3 gråkrager og en husskade var i gang med at skælde ud. Da jeg kom frem fra under træet lettede fuglen - en stor stor fugl. Mørk med tydelige lyse pletter under hver vinge samt da den kom længere væk kunne jeg se at den også havde lyse pletter på oversiden - halen længere end jeg forventede af en havørn - halen ikke hvid men heller ikke helt mørk. Vingespidserne spredte som en havørn. Da den steg op blev den forfulgt at 2 gråkrager, som så 3-4 gange mindre ud end ørnen.

Fuglen så jeg på kanten af "Grusgrav nord for Hylkedal" (Kolding Kommune, Syddanmark) - sad i fyretræ med udsigt over Hylkedalen

Desværre intet billed

Kan jeg evt. notere dette som en obs. for området?

med venlig hilsen

Niels Frahm

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6258)
#1 Svar postet d. 03-05-17 kl. 21:04. Emne: observation af kongeørn? / ung havørn?
På din beskrivelse KAN det godt have været en Kongeørn, men på den anden side man næppe heller med sikkerhed udelukke en yngre Havørn, som også passer godt til din beskrivelse.

Så ubestemt ørn, Aquila/Haliaetus, ville nok være det bedste bud.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Frahm
#2 Kommentar postet d. 04-05-17 kl. 07:29. Emne: observation af kongeørn? / ung havørn?
Efter at have læst og set rigtig mange billeder af unge havørne og kongeørne - er jeg nu overbevist om at det var en kongeørn - især de tydelige hvide pletter på over- og undersiden af vingerne har overbevist mig.

/Niels

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6258)
#3 Svar postet d. 04-05-17 kl. 07:31. Emne: observation af kongeørn? / ung havørn?
Fint!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#4 Kommentar postet d. 04-05-17 kl. 09:50. Emne: observation af kongeørn? / ung havørn?
Med forbehold for, hvor meget forstand du har på at identificere rovfugle, så lyder det særdeles underligt og meget atypisk, om en konge- eller havørn skulle sætte sig i et træ hvor der befinder sig et menneske i nærheden.

Så nej, sådan en obs ville jeg i hvert ikke indmelde andet end til at være "rovfugl uspecificeret".

Besvar | Kommentér

Niels Frahm
#5 Kommentar postet d. 04-05-17 kl. 11:37. Emne: observation af kongeørn? / ung havørn?
hm - ja det er rigtigt - og nej jeg er ikke ekspert ;) - men fuglen har ikke kunnet se mig fra hvor den sad eller da den ankom. Jeg retter min observation.

med venlig hilsen - og tak for jeres hjælp

Niels

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen
#6 Kommentar postet d. 04-05-17 kl. 18:58. Emne: observation af kongeørn? / ung havørn?
Eva, jeg oplever havørne sætte sig i træer her om ikke på dagsbasis, så jævnligt også selv om man er inden for synsvidde, og det er ganske normalt at kunne gå ind på under 100 meter fra en sådan "kæmpepapagøje". En anden ting som er typisk for havørn - og det kan måske også hjælpe her - er, at når de ser fare i et menneske, så slår de ret op i luften og stopper deres fremdrift og står næsten stille i luften, mens de basker voldsomt og fangerne falder ned et øjeblik, inden de stikker af. De må have været ret nemt mål, da man bekæmpede dem!

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6258)
#7 Svar postet d. 04-05-17 kl. 20:53. Emne: observation af kongeørn? / ung havørn?
Bekæmpet bliver de desværre stadig. Og det er endnu nemmere at lægge gift ud......

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator