Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Rasmussen
Hvilken piber i Shimba Hills ? (Læst 142 gange) Postet d. 18-05-17 kl. 15:33
Denne piber (jeg går ud fra, at det er en piber?) er fotograferet i februar i Shimba Hills, Kenya.

De sjældne Sokoke Pipits er så vidt mig bekendt i området, men de har langt mere farvekarakter, med mørke farver, og blandt andet to hvide striber hen over vingerne. Det eneste, der passer her, er de jævnt brunlige vingespidser.

Jeg synes, at næbbet er lidt langt, så jeg har kigget på long-billed pipit, men de lever vist i mere åbne græsområder.

Måske er det en African pipit, men ringen om øjnene og de kødfarvede ben er måske mere en ganske almindelig tree pipit? Her synes jeg bare ikke, vingemønsteren helt passer?

Er der nogen Afrika-eksperter derude, der kan give et bud?

Mvhhr.

Hvilken piber i Shimba Hills ? (Denne piber (jeg går ud fra, at det er en piber?) er fotograferet i februar i Shimba Hills, Kenya.
)
Henry Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (782 x 557)
Besvar | Kommentér

Henry Rasmussen
#1 Kommentar postet d. 18-05-17 kl. 15:34. Emne: Hvilken piber i Shimba Hills ?
Her er den på jorden, hvor man bedre kan se farvetegningen (selv om ingen af billederne er knivskarpe).

Hvilken piber i Shimba Hills ? (Her er den på jorden, hvor man bedre kan se farvetegningen (selv om ingen af billederne er knivskarp)
Henry Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 536)
Besvar | Kommentér

Uffe Gjøl Sørensen

Svaraktivitet:

(3)
#2 Svar postet d. 22-05-17 kl. 08:31. Emne: Hvilken piber i Shimba Hills ?
Billedet viser en af de utallige Cisticola-sangere, der findes i den afrikanske natur - og det er ikke en piber. Cisticola-sangere er notorisk svære at bestemme med mindre man kender stemmen. Denne har lidt streger på ryggen på en lidt grå baggrund, er ikke korthalet og er temmelig udvisket i de øvrige farver. Da billedet er fra Simba Hills i SE Kenya siger et bud på arten ud fra arternes udbredelse, at det er en Rattlig Cisticola (Cisticola chiniana). Denne art er udbredt og har en stemme, der i mine øre lyder lidt som den hjemlige Rørspurv. Men dette er ikke en sikker bestemmelse men kun et sandsynligt bud på arten.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henry Rasmussen
#3 Kommentar postet d. 22-05-17 kl. 10:39. Emne: Hvilken piber i Shimba Hills ?
Mange tak for svaret.

Lidt vildt at jeg kunne gå så meget galt i byen, men jeg kan godt se det nu. Især det let buede næb.

Men det kan så vel også være en croaking cisticola, som er et af slagnumrene i Shimba Hills?

Mvhhr.

Besvar | Kommentér

Uffe Gjøl Sørensen

Svaraktivitet:

(3)
#4 Svar postet d. 22-05-17 kl. 10:45. Emne: Hvilken piber i Shimba Hills ?
Croaking Cisticola vil typisk have et kraftige næb - men som allerede sagt: En cisticola uden oplysninger om stemmen er som regel en ubestemt cisticola.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator