Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Andreas Boe
Hvilken Agriotes? (Læst 204 gange) Postet d. 29-05-17 kl. 09:38
Jeg ender i A. pilosellus, når jeg nøgler pga. behåringen og jeg synes også, at det er den eneste jeg kan finde, der ligner, når jeg bare kigger billeder igennem. Den måler ca. 14mm og jeg er 90% sikker på at jeg ketchede den af et bøgetræ. Den er fra i går, Langbjerg Skov, Aabenraa. Er der en erfaren, der kan be-/afkræfte?

Hvilken Agriotes? (Jeg ender i A. pilosellus, når jeg nøgler pga. behåringen og jeg synes også, at det er den eneste je)
Andreas Boe har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#1 Svar postet d. 29-05-17 kl. 10:50. Emne: Hvilken Agriotes?
Det er helt korrekt. Den ligner mest Ectinus aterrimus, som altid er helt sort.

Det er et godt fund af en denne sjældne smælder, som i nyere tid kun er kendt fra nogle få østjyske lokaliteter.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Andreas Boe
#2 Kommentar postet d. 29-05-17 kl. 11:05. Emne: Hvilken Agriotes?
Tusind tak for svar, Ole! Det er mit bedste billefund til dato så

Besvar | Kommentér

Andreas Boe
#3 Kommentar postet d. 29-05-17 kl. 11:10. Emne: Hvilken Agriotes?
Jeg bliver nødt til at spørge, er de to pletter på pronotum ikke en anvendelig karakter? Jeg synes ikke at jeg kan se dem på E. aterrimus, men det bliver ikke nævnt nogen steder?

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#4 Svar postet d. 29-05-17 kl. 11:59. Emne: Hvilken Agriotes?
De to indtryk på pronotum er ikke anvendelige som artskarakterer. Sådanne indtryk findes af og til også på andre arter, og de må karakteriseres som små misdannelser formentligt opstået i puppestadiet.

Tillykke med dit hidtil bedste billefund. Jeg kan tilføje, at det endnu ikke er lykkedes mig at se denne art i DK.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Andreas Boe
#5 Kommentar postet d. 29-05-17 kl. 12:41. Emne: Hvilken Agriotes?
Okay, godt at vide.

- og tak!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator