Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bente Holm-Petersen
hvad æder Ederfuglen? (Læst 2281 gange) Postet d. 10-02-08 kl. 00:33
Kan nogen mon bestemme fødeemnet?

mvh Bente

hvad æder Ederfuglen? (Kan nogen mon bestemme fødeemnet?
mvh  Bente)
Foto: Bente Holm-Petersen
Kommentér

Erik Rald
#1 postet d. 10-02-08 kl. 00:37. Emne: hvad æder Ederfuglen?
Det ligner da en Strandkrabbe.

Kommentér

Bente Holm-Petersen
#2 postet d. 10-02-08 kl. 00:42. Emne: hvad æder Ederfuglen?
hold da op, det var hurtigt med et bud - mange tak for det!

mvh Bente

Kommentér

Erik Rald
#3 postet d. 10-02-08 kl. 00:52. Emne: hvad æder Ederfuglen?
Det, der imponerer ved fugleognatur.dk, er svartiderne - ikke svarenes kvalitet!

Kommentér

Jens Stolt
#4 postet d. 10-02-08 kl. 01:42. Emne: hvad æder Ederfuglen?
Det sjove er, eller jeg ved ikke, hvor sjovt det er. At den piller benene af krabben inden den æder den.

Kommentér

Bente Holm-Petersen
#5 postet d. 10-02-08 kl. 10:11. Emne: hvad æder Ederfuglen?
tak Jens

for forklaringen på, hvorfor krabben her, og andre med, skulle kastes rundt med nogle gange, inden den ellers blev slugt hel. Og derfor at det på fotoet nederst tv. er påfaldende, at der netop ingen strittende ben er på krabben.

mvh Bente

Kommentér

Bent Carstensen
#6 postet d. 10-02-08 kl. 10:57. Emne: hvad æder Ederfuglen?
Fine billeder af Ederfuglens fødevalg.

Jeg var da overbevist om, at de næsten udelukkende levede af blåmuslinger og andre muslinge arter.

Jeg har så lige læst lidt på lektien, og fundet ud af at de sekundært også har snegle, krabber og fisk på menuen.

Tag lige at upload de gode billeder til galleriet

Mvh.

Bent

Kommentér

Bente Holm-Petersen
#7 postet d. 10-02-08 kl. 13:02. Emne: hvad æder Ederfuglen?
det var samme opfattelse, jeg havde fået, Bent. Og det der fik mig til at spørge, da jeg ikke syntes, der var meget musling over det lille kræ, der blev spist.

Jeg vil se, hvad jeg kan gøre m.h.t. galleriet - om det mon ikke kan gøres lidt mere "spiseligt" - tak for opfordringen.

mvh Bente

Kommentér

Claus Sand
#8 postet d. 10-02-08 kl. 16:42. Emne: hvad æder Ederfuglen?
Det er desværre vist snart ved, at være slut med de mange Ederfugle i Vadehavet. Blåmuslingen bliver fortrængt af Gigasøsters. Dermed forsvinder Ederfuglens fødegrundlag. Vi kan håbe på, at der er et grundlag for, at udnytte Gigasøsters til kommercielt fiskeri. Så der igen gives lidt plads til Blåmuslingen. Men nu ser det mere end svært ud for Blåmuslingen.

Kommentér

Niels J. Henriksen
#9 postet d. 10-02-08 kl. 20:06. Emne: hvad æder Ederfuglen?
Mon ikke det er at overdrive! Da knivmuslingen dukkede op var dommedagsprofetiet det samme. Den er bare kommet på ederfuglens menukort.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator