Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Stig Linander
Geotagging (Læst 1473 gange) Postet d. 12-02-08 kl. 20:34
Hej,

Er der nogen der har erfaring med "Geotagging" - se linket HER - altså det, at man får "Geokodet" - se linket HER - sine fotos (hægtet geografiske koordinater på) med hjælp af en GPS-modtager?

Jeg forestiller mig at man tager en lille batteri-drevet GPS-modtager med sig i rygsækken. Den logger ens rute, og når man så kommer hjem, sammenkører man GPS-loggen med tidsstemplerne på billederne. Og voila, så kan man f.eks. se stederne fra oven i Google Maps eller Google Earth.

Måske ikke så relevant i Danmark, men hvis man nu skal på langfart i ødemarken ...

M.v.h.

Stig.

Kommentér

Kristian Borum
#1 postet d. 12-02-08 kl. 21:03. Emne: Geotagging
Det fungerer faktisk imponerende godt. Efter turen kan man på Google Maps (luftfoto) se præcis, hvor de enkelte billeder er taget - oven i købet ses de som thumnails på luftfotoet. Man kan også få tegnet hele sin rute ind på kortet.

Mit beskedne udstyr til det er en SONY GPS-modtager (GPS-CS1) til ca. 500 kr.

MVH

Kristian

Kommentér

Stig Linander
#2 postet d. 13-02-08 kl. 10:14. Emne: Geotagging
Hej Kristian,

Tak for dét! Dén Sony kendte jeg ikke - den var ikke blandt de første der poppede op ved en Google-søgning.

Sony gør et stort nummer ud af at præcisere, at den er kompatibel med Sony-kameraer. Men du kører Nikon og har ikke problemer med dét?

Hvilken software bruger du til at "parre" GPS og billeder?

Der er et interessant review på - se linket HER

Ved at søge på Sony'en har jeg også fundet et alternativ, AMOD AGL3080. Den kræver ikke Windows - se linket HER

M.v.h.

Stig.

Kommentér

Stig Linander
#3 postet d. 13-02-08 kl. 21:01. Emne: Geotagging
Jeg har lige ét spørgsmål til:

Husker Sony'en sine data selvom den slukkes?

Batteri-levetiden er jo blot på ca.10 timer, og det forslår jo ingen steder, hvis man er en hel uge i ødemarken. Min tanke var så kun at have GPS'en tændt nogle minutter ad gangen nogle gange om dagen. Men hvis den glemmer alt når den slukkes, dur dét jo ikke.

M.v.h.

Stig.

Kommentér

Kristian Borum
#4 postet d. 13-02-08 kl. 21:24. Emne: Geotagging
Hej, Stig,

Der har faktisk være en lille tråd om emnet, hvor meget af det, du søger, blev omtalt - se linket HER

Jeg downloadede (og købte - 30$) Downloader Pro, som er ganske udmærket til formålet.

Den lille SONY gemmer alle data, indtil man sletter dem. De bevares altså også, når den er slukket! Man kan vælge at lade programmet slette dem automatisk, når billederne læses ind sammen med GPS-dataene på PC'en, men man kan også sætte indstillingerne til at bevare alle data og så kun slette, når man kommer i pladsnød.

MVH

Kristian

Kommentér

Stig Linander
#5 postet d. 13-02-08 kl. 21:43. Emne: Geotagging
Hej Kristian,

Mange tak for info. Jeg er meget klogere nu end jeg var i går.

M.v.h.

Stig.

Kommentér

Martin Rask Thomsen
#6 postet d. 09-03-08 kl. 11:33. Emne: Geotagging
lige for at tage dette op igen.

jeg har ikke helt viklet hovedet om ideen endnu.

altså hvad man kan få ud af det, og vigtigere.. hvordan..

man tilslutter en gps dims til sit kamera?

hvordan sikrer man at gps dimsen logger de samme timestamps som kameraet, så de 2 passer overens? og hvordan fletter man det sammen?

gerne i store pædagogiske bogstaver, så det er til at forstå!

Kommentér

Stig Linander
#7 postet d. 09-03-08 kl. 17:03. Emne: Geotagging
Jeg synes det er forklaret meget godt på wikipedia - se linket HER afsnittet "Automatic in-camera GPS & handheld GPS/digital camera geocoding".

Der er to muligheder. Enten gøres det på optage-tidspunktet, eller også gøres det når man kopierer billederne over på computeren.

Skal det gøres på optage-tidspunktet, skal kameraet enten have indbygget GPS-modtager (det er der nogle kamera-mobiltelefoner der har) eller have tilslutning til en GPS-modtager (det har Nikon D3 og muligvis også Nikon D300). En sådan GPS-modtager kan f.eks. sidde i tilbehørsskoen.

Skal det gøres når man kopierer billederne over på computeren, skal kameraets ur gå korrekt, da det er ved at sammenligne tidsstemplerne på billederne og tidsstemplerne i GPS-modtagerens log, at man kan finde frem til koordinaterne for de enkelte billeder.

M.v.h.

Stig.

Kommentér

Henrik Holm Brask
#8 postet d. 03-05-08 kl. 23:45. Emne: Geotagging
Hej Stig

Det er længe siden du skrev Geotagging, men her er et interessant link med flere link til programmer m.m.

- se linket HER

Hilsen Henrik

Kommentér

Stig Linander
#9 postet d. 04-05-08 kl. 22:00. Emne: Geotagging
Hej Henrik,

Der er nogle interessante links imellem.

Tak for det.

Jeg købte iøvrigt en Sony mage til Kristian''s da jeg for nylig var i Japan.

M.v.h.

Stig.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator