Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. november 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Walther Gritsch
Hvordan laver man collager? (Læst 2339 gange) Postet d. 14-02-08 kl. 21:22
Hej til alle

Hvordan laver man noget som for eksempel det her? - se linket HER

Jeg har prøvet at hitte ud af det selv, men uden større held. Jeg har PhotoShop Elements 2.0, som jeg dog næsten aldrig bruger, fordi jeg synes, det er for indviklet.

Jeg bli'r glad, hvis I kan komme med en simpel opskrift - og jeg er sikker på, at det egentlig er dødenkelt... jeg kan bare ikke finde håndtagene

På forhånd tak

Mvh Walther

Kommentér

Lars S. Madsen
#1 postet d. 14-02-08 kl. 21:54. Emne: Hvordan laver man collager?
Det er ganske let; start med at åbne det store "baggrundsbillede" i photoshop. Åbn derefter billedet der skal indsættes. Når billedet der skal indsættes er fremme skal du holde ctrl tasten nede og trykke en gang på c-tasten samtidig. Nu har du billedet der skal indsættes i clip-boardet (tænk på det som en midlertidig hukommelse). Luk nu billedet du sidst har hentet ind (det der skal indsættes). Nu skulle du så gerne have billedet der skal bruges som baggrund tilbage. Hold shift-tasten nede og tryk en gang på insert-tasten. Med lidt held har du nu sammenkopieret de to billeder der nu ligger i to lag. Du kan flytte rundt på det indsatte billede og ændre dets størrelse osv. Lidt svært at skrive men ganske let at udføre.

Hvis det har interesse kan jeg lave en mere udførlig gennemgang i morgen.

Kommentér

Walther Gritsch
#2 postet d. 15-02-08 kl. 22:04. Emne: Hvordan laver man collager?
Det virker! Jeg er et geni

Tak igen...

Mvh Walther

Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen
#3 postet d. 15-02-08 kl. 23:50. Emne: Hvordan laver man collager?

Godt Walther - jo flere genier på F&N jo bedre

Mvh Ulrik

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 postet d. 16-02-08 kl. 00:12. Emne: Hvordan laver man collager?
Hej Walther og Lars

Tak Lars

Det er jo pærenemt og giver et flot resultat

Walther: Tak for dit spørgsmål. Nu er vi to genier

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Lars S. Madsen
#5 postet d. 16-02-08 kl. 09:51. Emne: Hvordan laver man collager?
Det var så lidt. Den måde jeg har beskrevet er den mest simple. Så kan man jo begynde at eksperimentere med at kun markerer et udsnit af det billede man vil indsætte i stedet for at flytte hele billedet over.

Måske skulle man skrive en lille photoshop-guide...

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 postet d. 16-02-08 kl. 10:29. Emne: Hvordan laver man collager?
Hej Lars

Ja tak og gerne enkel, så den er til at "oversætte", for vi har jo forskellige redigeringsprogrammer

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Kirsten Schwartz
#7 postet d. 16-02-08 kl. 10:34. Emne: Hvordan laver man collager?
Hej Lars.

Nogen får en god idé, andre får en dårlig...

En kategori med gode idéer, hjælp og vejledninger til det, vi går og foretager os i naturen og ved pc'en har jeg tidligere forsøgt foreslået, se det fremhævede herunder:

Nu har jeg i forskellige tråde set, hvordan nogle kender det ene fif, andre kender et andet fif, og kun dem der deltager i trådene, ser disse forskellige tricks til at gøre F&N bedre og nemmere at bruge!

Der er tit folk, der beder om hjælp til at gøre billeder mindre eller scrolle op og ned på siderne (nyttigt især på laaaange tråde), men burde der ikke være én hjælpeside, hvor man kunne finde alle disse hjælpemidler i stedet for tilfældigt at støde på dem her og der?

Jeg har lige i en tråd spurgt til, hvordan man ændrer fotografens navn, f.eks., og jeg kan (af en udenoms mail) forstå, det ikke kan lade sig gøre i profilerne, og der er det da egentlig nødvendigt, da formentlig ikke alle har stået med selvudløseren, kan der gøres noget her?

Der kom dog ikke nogen ny kategori ud af det, men som jeg skriver, er hjælpen spredt ud over mange tråde, det ville dog være lettere, hvis man kunne finde hjælpen ét sted!

Men dit forslag er sikkert meget velkomment for dem, der ser det, for de andre er det bare ærgerligt...

Kirsten

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#8 postet d. 16-02-08 kl. 10:45. Emne: Hvordan laver man collager?
Hej Kirsten

Yes, jeg er enig i, at det kunne være dejligt med en ny kategori, som dit forslag. Den har vi manglet længe.

Fotografens navn ændrer du i dit indlæg under besvar. Det står under "Gennemse", hvor du henter dit billede ind

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Kirsten Schwartz
#9 postet d. 16-02-08 kl. 11:04. Emne: Hvordan laver man collager?
Hej Anni.

Tak for din støtte.

Jeg fik svar på det med fotografen, da jeg lagde tråden ind:

- se linket HER

Det, jeg ville nu var bare at illustrere, hvilken god idé jeg mente Lars havde, og måske kunne flere - med ønsker om en hjælp-& tricks-kategori - gøre mere end én person, for jeg var ikke så succesrig, da jeg foreslog det...

Kirsten

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator