Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
8. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Søren Faurby
Hjælp til objektiv køb (Læst 1199 gange) Postet d. 14-02-08 kl. 22:24
Jeg ved godt at dette her spørgsmål kommer til at ligne så mange andre.

Jeg skal en måneds tid til Ny Guinea til foråret og tænkte at når jeg alligevel bruger penge på det kan jeg også ligesågodt bruge lidt ekstra på lidt linser.

Jeg har en EOS400D, med medfølgende 18-55mm samt en Sigma 50mm 1:2,8 macro.

Jeg fotograferer generelt mest insekter og andet småkravl, men når jeg rejser også landskaber og lidt eksotiske hvirveldyr.

Jeg tænkte at bruge noget i retning af 8000+/- og mangler en vidvinkel til lidt landskaber plus det løse samt et objektiv til dyr på lidt længere afstand. En 150mm makro eller eventuelt et zoomobjektiv op til 200 eller 300mm.

Jeg håber at jeg kan få lidt hjælp selv om jeg godt kan se at min forespørgsel ikke er jordens mest konkrete.

Mvh Søren

Kommentér

Jens Stolt
#1 postet d. 15-02-08 kl. 00:12. Emne: Hjælp til objektiv køb
Dejligt spørgsmål...

Jeg ville prioritere således:

1....Stativ!

2....jeg har lige købt en 28-200 VR, den er jeg meget tilfreds med og forventer mig meget af. Den kan jo alt. Den ville jeg bruge til sådan en tur.

Jeg har også en sigma 50 mm makro, og den er knaldgod til planter, svampe og stillesiddende dyr. Den kan også tage landskaber. Men den har du.

Du nævner en 150 mm makro, den er god til sommerfugle, og træer og sådan, fugle på tæt hold eller hugorme. Den er rimelig lysstærk, mens dens svaghed er at den ikke har VR og at den ikke er enormt skarp på længere afstande.

En tukan eller en abekat i trætoppene var nok bedre at tage med en 300 mm.

Så egentlig vil jeg anbefale dig en vidvinkel, evt en af vidvinkelmakroerne, og en halvlang tele.

Kommentér

Søren Brøndum Christensen
#2 postet d. 15-02-08 kl. 00:20. Emne: Hjælp til objektiv køb
FX

Tokina 12-24 F/4.0 ATX PRO DX til landskaberne og Sigma 150mm F2.8 EX DG HSM APO MACRO - ganske vist lidt til plussiden samlet....

Mvh Søren Christensen

Kommentér

Kjeld Smed
#3 postet d. 15-02-08 kl. 00:57. Emne: Hjælp til objektiv køb
Canon har lavet en ny 70-300 m.IS og UD glas.

Pris ca. 4000,00 + moms.

Du har så fra 18mm til 300 mm + 50 mm. macro. Hvis altså du mener de 18 mm. på din zoom er OK kvalitet

Det skal jo også bæres. Med mindre du lejer en til det.

Vh

Kjeld

Kommentér

Søren Faurby
#4 postet d. 15-02-08 kl. 12:45. Emne: Hjælp til objektiv køb
Tak for svarene.

Og så lidt ekstra spørgsmål som desværre viser min manglende viden.

Hvad betyder de ekstra bogstaver på den vidvinkel Søren nævner. Jeg er ikke totalt idiot så jeg ved at 12-24 er størrelsen på linsen og at F/4.0 er lysstyrken, men hvad betyder ATX PRO DX

Jens hvilke afstande vil du mene man realistisk kan tage ordentlige billeder med med 150mm makroen? Hvad betyder VR.

Keld Hvad er realistisk minimumafstand på den 70-300 du nævner.

På forhånd tak for hjælpen

Kommentér

Søren Brøndum Christensen
#5 postet d. 15-02-08 kl. 13:15. Emne: Hjælp til objektiv køb
Uden det i øvrigt skal være en anbefaling af butikken, så står der lidt om 12-24 objektivet her:

- se linket HER

Her er nogle billeder hvor de fleste er taget med objektivet:

- se linket HER

Mvh Søren Christensen

Kommentér

Stig Linander
#6 postet d. 15-02-08 kl. 14:41. Emne: Hjælp til objektiv køb
Der er flere der har nævnt Canon's "EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS". Jeg har selv haft sådan en, og rent optisk var der ikke noget at klage over.

Men synes du den ligger en anelse over dit budget, så tag et kig på den helt nye "EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS". Ud over at være billigere er den også lettere.

De er begge testet her: - se linket HER - henh. - se linket HER - og de kommer stort set lige godt ud af testen.

Vælger du at købe en modlysblænde, vil jeg anbefale en af gummi i stedet for Canon's egen. Fronten på begge objektiver kører rundt ved fokusering, og man kommer altså til at modarbejde autofokus-motoren når man tager modlysblænden af og på, og dét tror jeg ikke mekanikken har godt af i længden.

Held og lykke med hvad du måtte vælge og god tur!

M.v.h.

Stig.

Kommentér

Steen Heilesen
#7 postet d. 09-06-08 kl. 08:33. Emne: Hjælp til objektiv køb
Du er sikkert rejst og kommet tilbage igen.

Men en 70-200 F2.8 + en 1.4TC vil være det rigtige værktøj.

Jeg rejser rundt med yderligere et kamera, hvor på jeg har monteret en 35mm F2.0.

- se linket HER

Kommentér

Søren Faurby
#8 postet d. 09-06-08 kl. 09:24. Emne: Hjælp til objektiv køb
Hej Steen, tak for indput men ja jeg er rejst og er kommet tilbage igen efter en god tur.

Mvh Søren

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator